Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 48,60 fot
- Bredd: 15,90 fot
- Djupgående: 6,52 fot
- Dräktighet:
- 1860: 16,32 svåra läster eller 9,4 nyläster
- 1866: 8 nyläster eller 28,14 registerton
- 1875: 22,9 ton
- Riggning/typ: slup
Historik:
1860
Byggd på varv i Oskarshamn av skeppsbyggmästaren Carl Henrik Thorén för ett partrederi i Oskarshamn med Carl Henrik Thorén som huvudredare. Fartygets hemort Oskarshamn.
Första fribrev utfärdat 22/6 1860.
1866-06-18
Skepparen Gustaf Andersson i Landskrona köper ensam fartyget för 2300 riksdaler riksmynt och blir även huvudredare. Fartygets nya hemort blir Landskrona.
1871-02-28
Ett partrederi i Halmstad blir för 2500 riksdaler riksmynt fartygets nya ägare och till huvudredare utses handlaren Sven Magnus Mårtensson i Halmstad. Fartygets nya hemort blir Halmstad.
1877-08-08
Under insegling till Aarhus och i stark storm törnade fartyget mot hamnpiren och slogs inom ett par timmar sönder till totalt vrak. Besättningen räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev