Astrea, JTDG/SIVU, 5413

Basfakta:
  • Svensk signal: JTDG/SIVU
  • Svenskt reg. nr.: 5413
  • Längd: 28,08 meter
  • Bredd: 7,75 meter
  • Djup: 3 meter
  • Dräktighet:
    • 1913: 140,9 registerton
    • 1928: 124,32 registerton
    • 1936: 130,97 registerton
    • 1943: 135,12 registerton
  • Riggning/typ: 3-mast skonare/motorseglare
Historik:

1913
Fartyget är byggt på Södra Garns skeppsvarv av skeppsbyggmästaren J. A. Svensson för ett partrederi i Höganäs med Anders Petter Horndal som huvudredare. Fartygets namn var Hulda och fick Höganäs som hemort.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 1/3 1913

1920-12-23
Rederiet ändrar fartygets hemort till Viken. Inga övriga ändringar.

1928-05-31
Fartyget ändras motorseglare då en motor av märket Avance på 85 Hk installeras. Tyvärr saknas information om var detta utfördes.

1931-08-24
Efter ändringar i rederiet utses skeppsredaren Axel Severin Lewold till ny huvudredare. Inga övriga ändringar.

1934-09-06
Nya ändringar av delägare medför att rederiet utses skepparen Nils Henning Svensson i Lerberget till ny huvudredare. Fartygets hemort fortfarande Viken.

1935-03-07
Skepparen i Djupekås, Otto William Svensson köper ensam fartyget för 31500 kronor och blir även huvudredare. Ny hemort blir Djupekås.
Under resa 10/10 1938 från Pernåviken mot Köpenhamn med en last av bräder havererade fartyget i hård sjö och övergavs av besättningen i öppen sjö ca 70 sjömil sydväst om Bengtskärs fyr. Besättningen räddade sig i livbåten men fartyget sjönk. Sjöförklaring på konsulatet i Åbo där fartyget kondemnerades.
Fartyget övertogs av Sjöförsäkrings AB Öresund och Blekinge Ömsesidiga Sjöförsäkringsförening som enligt uppgift bärgade det och förde det till Furusund.

1939-10-03
Ett partrederi i Påskallavik med skepparen Sven Magnus Nilsson som huvudredare blir för 11000 kronor fartygets nästa ägare. Fartyget köps 4/4 1939, liggande i Furusund i havererat skick, där det beskrivs som att det enbart består av skrov, vinschar och maskin. Enligt uppgift skall hon ha reparerats vid Saltviks varv i Oskarshamn.
Fartyget namnändras till Astrea och får Påskallavik som hemort.
Nytt Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.

1942-01-09
Rederi AB Falken i Jonstorp köper fartyget för 75000 kronor vars hemmahamn nu blir Jonstorp.

1946-01-25
Ett partrederi i Hönö med handlaren Karl Otto Brynielsson som huvudredare blir nya ägare till fartyget som betingade ett pris på 60000 kronor. Ny hemort blir Hönö.

1948-02-19
Skepparen Anders Johan Andersson i Bleket köper ensam fartyget för 135000 kronor och blir även huvudredare. Fartygets hemort blir Bleket.

1948-12-13
Fartyget säljs för 165000 kronor till sjökaptenen Ernst Olof Birger Aronsson i Kristinehamn som är ensam ägare och huvudredare. Ny hemort blir Kristinehamn.

1951-08-10
För 30000 kronor köper skepparen Sören Valdemar Pettersson i Skärhamn ensam fartyget och blir även huvudredare. Fartyget får Skärhamn som hemort och namnändras till Inga-Lena.

1951-09-10
AB Gitex i Stockholm köper fartyget för 35000 kronor, namnändrar det till Margot och med hemmahamn Stockholm.

1953-11-12
Et partrederi i Ystad med direktören Gordon Witting som huvudredare blir för 17100 kronor fartygets nya ägare. Det namnändras till Dyring och för Ystad som hemmahamn.

1954-08-03
Efter en olycka genomgick fartyget en besiktning i Ystad där man konstaterade att det erhållit så stora skador att det förklarades icke iståndsättligt och att det därför kondemnerades.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. https://gunvorpersson1.wordpress.com