Aros, JGCT/SDFG, 2743

Bild från Västmanlands läns museum (bild nr Vlm-SAH 021).
Ångfartyget Aros på Mälaren 1886.
Public Domain Mark (PDM).
Basfakta:
  • Svensk signal: JGCT/SDFG
  • Svenskt reg. nr.: 2743
  • Längd: 140 fot
  • Bredd: 21,7 fot
  • Djup: 11 fot
  • Dräktighet:
    • 1875: 20 nyläster
    • 1877: 28 nyläster
    • 1879: 119 ton
    • 1883: 173 ton
    • 1895: 208,56 registerton
    • 1910: 192,85 registerton
    • 1938: 180,79 registerton
  • Riggning/typ: ångfartyg
Historik:

1872
Fartyget är byggt på Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn som nybygge nr 112 av skeppsbyggmästaren John Fletcher för Vesterås Ångbåts AB i Västerås. Fartygets hemort Västerås.

1891
Enligt Sveriges skeppslista tillhör fartyget Ångfartygs AB Aros i Västerås.

Fribrev eller Nationalitets- och registreringscertifikat saknas fram till 1899.

1899-09-07
Nya Ångfartygs AB Aros är nu fartygets nya ägare. Hemort fortfarande Västerås.
Första Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.

1919-05-14
Ångfartygs AB Drottningholm-Fittja köper fartyget för 130.000 kronor vars hemort nu är Stockholm.

1925-06-25
Rederiet ombildas till Trafik AB Mälaren-Hjälmaren. Inga övriga ändringar.

1932-03-16
Fartyget köps av Västerås-Torshälla Ångbåts AB för 50.000 kronor och får återigen Västerås som hemort.

1948-11-26
Handlaren Carl Albert Julius Albinsson köper ensam fartyget för 14.000 kronor och blir som ensam ägare även huvudredare. Göteborg är fartygets nya hemort.

1950-11-20
För 12.500 kronor köper AB Ekensbergs Varv fartyget vars hemort nu är Stockholm. Det byggs om på varvet till logementsfartyg (pråm).

1972-12-22
Sven Källman i Stockholm blir fartygets nya ägare. Ingen ändring av hemort.

Fartygets slutliga öde ännu ej känt.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Utställningshäftet “Där skepp byggdes”
  3. Sveriges skeppslista