Basfakta:
- Svensk signal: HTVN
- Svenskt reg. nr: 1651
- Längd: 44,5 meter
- Bredd: 7,13 meter
- Djupgående: 3,9 meter
- Dräktighet:
- 1890: 296,72 registerton
- 1894: 272,06 registerton
- 1903: 258,53 registerton
- Riggning/typ: skruvfångfartyg
Historik:
1889
Byggd vid Oskarshamns Mekaniska Verkstad, vid tiden utarrenderat till Motala Verkstad, av ingenjören Carl Gustaf Hasselbom för Rederi AB Aron i Göteborg och med handlaren Johan Daniel Grönvall som huvudredare. Hemort blir Göteborg.
Första fribrev utfärdat 24/1 1890.
1915-05-25
Ångfartygs AB Trio i Göteborg köper fartyget med den verkställande direktören Carl Ludvig Larsson som huvudredare. Hemort fortfarande Göteborg.
1917-05-24
Direktören Clas Birger Below från Rönninge köper ensam fartyget för 310.000 kronor och blir även huvudredare. Ny hemort blir Stockholm.
1920-01-19
Fartyget säljs för 21.600 Pund Sterling till grekiske köparen Jean D. Chandris ESQ (Chandris Line) i Pireaus, Grekland och fartyget utgår då ur svenskt register. Fartyget namnändras till ”Vlassios”
1920-12-16
Gick på grund och blev vrak på Frangonisi Rock, Lipsos Island under resa från Smyrna till Mersine med salt och styckegods.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat.
- http://www.wrecksite.eu