Arla, HFVC, 2157

Basfakta:
  • Norsk signal: JWFG
  • Dansk signal: NJSR
  • Svensk signal: HFVC
  • Svenskt reg. nr: 2157
  • Längd: 124,5 fot
  • Bredd: 23,5 fot
  • Djupgående: 12,55 fot
  • Dräktighet:
    • 1871: 38 nyläster eller 137,54 registerton
    • 1878: 167,56 ton
    • 1881: 185,21 registerton
    • 1886: 167,64 ton
    • 1894: 155,8 samt 159,29 registerton (samma mätdatum)
  • Riggning/typ: ångskonert
Historik:

1870
Byggd under namnet Lizzie på Oskarshamns Mekaniska Verkstad AB av skeppsbyggmästaren Anders Olsson för ett partrederi i Oskarshamn med brukspatronen Henrik Alexander Milne som trolig huvudredare. Hemort Oskarshamn.
Fartyget som färdigställdes under hösten var tänkt att påbörja sin seglation kommande vår med kopparmalm från gruvan i Wirum, Misterhult vidare mot Oskarshamn och England.
Gruvan ägdes av The Swedish Copper Company med Henrik Alexander Milne som brukspatron.
Fartyget togs aldrig i bruk av rederiet och inget fribrev har utfärdats.

1871-04-22
Ett partrederi i Stockholm och med änkan Fredrika Wilhelmina Höglund som huvudredare köper fartyget för 66.000 Riksdaler Riksmynt och namnändrar det till Arla med hemort Stockholm.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.

1879-10-24
Ett partrederi med fyra deltagare i Stockholm köper fartyget och som huvudredare utses handelsbokhållaren Anders Gustaf Boström. Hemort fortfarande Stockholm.

1884-03-19
Fartyget säljs till ett partrederi med sex deltagare i Västervik och med handlaren Gustaf Reinhold Odelmark som huvudredare. Ny hemort blir Västervik.

1886-06-02
Ett partrederi i Stockholm med sju deltagare och med grosshandlaren Aron Magnus Holmgren som utsedd huvudredare är nya ägare till fartyget. Ny hemmahamn blir Stockholm.

1887-04-12
Grosshandlaren Gustaf Robert Thalin i Gävle köper ensam fartyget och blir med detta även huvudredare. Ny hemort blir Gävle.

1891-03-23
Sjökapten Knut Georg Edvard Lewin i Stockholm blir ny ensam ägare och huvudredare. Hemort blir återigen Stockholm.

1893-05-02
Ägaren säljer halva delen av fartyget vilket innebär att det nu ägs av ett partrederi. Ingen förändring av huvudredare eller hemort.

1896-07-14
Återigen är sjökapten Knut Georg Edvard Lewin i Stockholm ensam ägare till fartyget och huvudredare. Inga övriga ändringar.

1898-06-04
Fartyget säljs för 23.500 kronor till Dampskibs-Aktieselskabet Amager och med C. J. Borg i Dragör som huvudredare. Hemort blir Köpenhamn. Fartyget utgår därmed ur svenskt register.

1899-08-22
Fartyget säljs vidare till Norge och en Thorbjørn Waag i Stavanger och namnändras till Tunge. Hemort Stavanger.

1905
Fartyget redas nu av ett partrederi i Stavanger.

1916-08-30
Under resa från Goole mot Caen med en last av byggnadssten sjönk fartyget på redden i Le Havre då de sökte lä för en storm.

Källor:
  1. Sveriges skeppslista
  2. Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat.
  3. Danmarks skibslister
  4. www.skipet.no
  5. Länspumpen Sjöfartshistorisk Förening i Göteborg
  6. Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn
  7. Oscarshamnsposten