Basfakta:
- Norsk signal: JWFG
- Dansk signal: NJSR
- Svensk signal: HFVC
- Svenskt reg. nr: 2157
- Längd: 124,5 fot
- Bredd: 23,5 fot
- Djupgående: 12,55 fot
- Dräktighet:
- 1871: 38 nyläster eller 137,54 registerton
- 1878: 167,56 ton
- 1881: 185,21 registerton
- 1886: 167,64 ton
- 1894: 155,8 samt 159,29 registerton (samma mätdatum)
- Riggning/typ: ångskonert
Historik:
1870
Byggd under namnet Lizzie på Oskarshamns Mekaniska Verkstad AB av skeppsbyggmästaren Anders Olsson för ett partrederi i Oskarshamn med brukspatronen Henrik Alexander Milne som trolig huvudredare. Hemort Oskarshamn.
Fartyget som färdigställdes under hösten var tänkt att påbörja sin seglation kommande vår med kopparmalm från gruvan i Wirum, Misterhult vidare mot Oskarshamn och England.
Gruvan ägdes av The Swedish Copper Company med Henrik Alexander Milne som brukspatron.
Fartyget togs aldrig i bruk av rederiet och inget fribrev har utfärdats.
1871-04-22
Ett partrederi i Stockholm och med änkan Fredrika Wilhelmina Höglund som huvudredare köper fartyget för 66.000 Riksdaler Riksmynt och namnändrar det till Arla med hemort Stockholm.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1879-10-24
Ett partrederi med fyra deltagare i Stockholm köper fartyget och som huvudredare utses handelsbokhållaren Anders Gustaf Boström. Hemort fortfarande Stockholm.
1884-03-19
Fartyget säljs till ett partrederi med sex deltagare i Västervik och med handlaren Gustaf Reinhold Odelmark som huvudredare. Ny hemort blir Västervik.
1886-06-02
Ett partrederi i Stockholm med sju deltagare och med grosshandlaren Aron Magnus Holmgren som utsedd huvudredare är nya ägare till fartyget. Ny hemmahamn blir Stockholm.
1887-04-12
Grosshandlaren Gustaf Robert Thalin i Gävle köper ensam fartyget och blir med detta även huvudredare. Ny hemort blir Gävle.
1891-03-23
Sjökapten Knut Georg Edvard Lewin i Stockholm blir ny ensam ägare och huvudredare. Hemort blir återigen Stockholm.
1893-05-02
Ägaren säljer halva delen av fartyget vilket innebär att det nu ägs av ett partrederi. Ingen förändring av huvudredare eller hemort.
1896-07-14
Återigen är sjökapten Knut Georg Edvard Lewin i Stockholm ensam ägare till fartyget och huvudredare. Inga övriga ändringar.
1898-06-04
Fartyget säljs för 23.500 kronor till Dampskibs-Aktieselskabet Amager och med C. J. Borg i Dragör som huvudredare. Hemort blir Köpenhamn. Fartyget utgår därmed ur svenskt register.
1899-08-22
Fartyget säljs vidare till Norge och en Thorbjørn Waag i Stavanger och namnändras till Tunge. Hemort Stavanger.
1905
Fartyget redas nu av ett partrederi i Stavanger.
1916-08-30
Under resa från Goole mot Caen med en last av byggnadssten sjönk fartyget på redden i Le Havre då de sökte lä för en storm.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat.
- Danmarks skibslister
- www.skipet.no
- Länspumpen Sjöfartshistorisk Förening i Göteborg
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn
- Oscarshamnsposten