Basfakta:
- Tysk signal: INHF
- Svensk signal: JBGQ
- Svenskt reg. nr: 225
- Längd: 29,18 meter
- Bredd: 6,50 meter
- Djupgående: 3,73 meter
- Dräktighet:
- 1892: 167,98 registerton
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1856
Fartyget är byggd på varv i Elsfleth, Tyskland.
1892-04-11
Inköpt i Stettin, från rederiet Wallis & Sohn i Barth, Tyskland till Sverige av ett partrederi med fyra deltagare i Oskarshamn och med konsuln Adolf Lundberg som huvudredare. Hemort Oskarshamn. Rederiet fick interimsfribev av generalkonsulatet i Stettin 11/4 1892 och det ordinarie fribrevet 14/6 1892.
1898-09-22
Fartyget säljs till Stockholms Transport och Bogserings AB. Ny hemort blir Stockholm.
1898-09-22
Direkt vid köpet anger det nya rederiet att fartyget blivit avriggat och förändrat till lastpråm på Ekensberg varv och att det därmed skall utgå ur registret.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat.