Apparencen

Basfakta:
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: –
  • Längd: 54,5 fot
  • Bredd: 20,5 fot
  • Djup: 8 fot
  • Dräktighet:
    • 1816: 24,45 svåra läster
    • 1823: 28,09 svåra läster
    • 1826: 25 svåra läster
    • 1834: 26,34 svåra läster
  • Riggning/typ: galeas
Historik:

Fartyget är byggt okänt år och av okänd byggmästare i Hälsingskären på Åland.

1816
Fartyget köps av grosshandlaren J. B. Hoffberg i Stockholm som blir ensam ägare och huvudredare. Hemort Stockholm.
Fartyget förbyggs i Stockholm under 1816.

1820-09-11
Ett partrederi i Mönsterås blir fartygets nya ägare. Hemort troligen Mönsterås.

1825-06-01
Delägaren, handlaren Nils Önnerberg i Mönsterås, köper samtliga andelar i fartyget och blir ensam ägare och huvudredare. Ingen ändring av hemort.

1826-08-15
Skepparen Carl Magnus Åbrandt i Kalmar blir huvudredare i det partrederi vilka nu blir nya ägare till fartyget vars hemort nu anges till Kalmar.

1831-08-04
Efter ändringar i rederiet utses handlaren P. G. Kreuger till ny huvudredare. Hemort kvarstår.

1833-07-30
Ett partrederi i Ystad med skepparen Anders Nordström som huvudredare köper fartyget för 2.000 Riksdaler Banco. Ny hemort Ystad.

Sista kända fribrev utfärdat 30/7 1834. Efter detta saknas information om fartygets varför vidare historik saknas.
Har du information om fartyget som du kan delge, vänligen kontakta mig.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev samt Fribrevsdiarie