Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 64,9 fot
- Bredd: 21,4 fot
- Djup: 8,4 fot
- Dräktighet:
- 1823: 31,48 svåra läster
- 1824: 34,1 svåra läster
- 1833: 39,44 svåra läster
- 1844: 38,58 svåra läster
- Riggning/typ: galeas
Historik:
1823
Fartyget är byggt i Påskallavik för ett partrederi i Påskallavik och Kalmar med handlaren Anders Lorentz Kreuger i Kalmar som huvudredare. Hemort Kalmar.
Första fribrev utfärdat 26/8 1823.
1824-08-26
Ett partrederi i Malmö köper fartyget. Huvudredare ej angiven. Fartygets nya hemort Malmö.
1827-04-12
Handlaren Olof C Björkman i Malmö anges nu som huvudredare. Inga andra ändringar.
1843-07-04
Rederiet utser handlaren Emanuel Bager till ny huvudredare. Malmö fortfarande fartygets hemort.
1854-04-04
Ett partrederi i Kalmar blir fartygets nya ägare och till huvudredare utses handlaren Theodor Wilhelm Jeansson i Kalmar, vilket även blir fartygets hemort.
1864-08-25
Under resa från Kramfors mot Nakskov med en last av plankor strandade fartyget i svår storm på Dummelgrundet utanför Öregrund och blev vrak. Besättningen räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Nya Dagligt Allehanda 7/9 1864
- Kalmar sjömanshus, fartygsregister och mönstringsliggare