Basfakta:
- Svensk signal: HKJN
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 64,10 fot
- Bredd: 21,20 fot
- Djupgående: 9,52 fot
- Dräktighet:
- 1855: 37,46 svåra läster.
- 1865: 21,58 nyläster
- 1866: 23 nyläster eller 73,35 registerton
- 1877: 74,31 ton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1855
Byggd i Kristianopel av skeppsbyggmästaren N. Jonasson för ett partrederi på orten där sjökaptenen Jonas Pettersson i Kristianopel utses till huvudredare. Hemort Kristianopel..
Första fribrev utfärdat 1855-08-10.
1865-05-11
Ett partrederi i Karlskrona med repslagarmästaren Hans Petter Hansson som huvudredare är nya ägare till fartyget. Ny hemort Karlskrona.
1866-04-23
Huvudredaren Hans Petter Hansson köper samtliga andelar i fartyget. Ingen förändring av huvudredare eller hemort.
1873-06-23
För 5.400 Riksdaler Riksmynt blir ett partrederi i Oskarshamn med handlaren Axel Lundgren som huvudredare nya ägare till fartyget som nu får Oskarshamn som hemort.
1878-07-??
Under resa Oskarshamn – Hartlepool med gruvstöttor gick fartyget in till Scarborough 14/7 för vattenbrist. Stötte hårt i botten vid ebb med svåra bottenskador som följd. Lasten fördes med annat fartyg till Hartlepool. Fartyget förmodligen kondemnerad.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev.
- Oskarshamn sjömanshus, Fartygsregister.
- Barometern 1878-07-24.
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn.