Basfakta:
- Svensk signal: HBFT
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 67,30 fot
- Bredd: 21,45 fot
- Djup: 9,35 fot
- Dräktighet:
- 1841-07: 39,84 svåra läster
- 1841-12: 43,60 fot
- 1866: 27 nyläster eller 85,63 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1841
Fartyget är byggt på Lövö, Mönsterås av skeppsbyggmästaren J. P. Hallström, ursprungligen för J. P. Löfgren på Lövö.
Fribrev ej utfärdat varför det troligen inte togs i bruk av beställaren.
1841-08-13
Handlaren i Malmö, Petter Ståhle, köper ensam fartyget och blir dess huvudredare. Hemort Malmö.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1858-09-21
Ett partrederi i Ekenäs blir fartygets nya ägare och till huvudredare utses skepparen Nils Petersson i Ekenäs. Ny hemort Ekenäs.
1863-08-24
Fartyget togs i beslag för bodmeriskuld i Skottland och såldes 30/6 på offentlig auktion i Falkirk till handlaren Donald Mc Donald i Edinburgh. Mc Donald var ombud för Handelsbolaget Niclas Sirenius & Co i Göteborg som erhöll fribrev vid datum ovan. Ny hemort Göteborg. Ingen huvudredare angiven.
1864-06-28
Ägarna säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi. Inga övriga ändringar.
1867-07-24
Ett partrederi i Ödsmål med skepparen Carl Magnus Nilsson i Korsgård som huvudredare blir nya ägare till fartyget som får Ödsmål som hemort.
1868-03-27
Till ny huvudredare utser rederiet lantbrukaren Carl Persson i Röd. Hemort Ödsmål kvarstår.
1871-03-20
Sjökaptenen Martin August Andersson i Göteborg blir ny ensam ägare och huvudredare till fartyget som får Göteborg som hemmahamn.
1872-03-26
Ett partrederi i Walla socken på Tjörn köper fartyget och utser lantbrukaren och f.d. riksdagsmannen Carl Ljungman från Sundsby på Tjörn till huvudredare. Ny hemort blir Walla socken, Tjörn.
1872-11-30
Fartyget strandade och blev vrak vid Sütel söder om Fehmern då det var på resa från Sandö mot Naestved. Besättningen och lasten bergades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Rådhusrätten och magistraten i Kalmar