![](https://www.oskarshamnssjofart.se/wp-content/uploads/2023/10/Anna-fid101-web-1024x756.jpg)
Basfakta:
- Tysk signal: RGVJ
- Finsk signal: SLNC
- Svensk signal: JLKN
- Svenskt reg. nr.: 3669
- Längd: 39,96 meter
- Bredd: 8,56 meter
- Djup: 3,90 meter
- Dräktighet:
- 1900: 338,62 registerton
- 1901: 305,71 registerton
- 1910: 298,64 registerton
- Riggning/typ: skonertskepp
Historik:
1878
Fartyget är byggt under namnet General Brialmont av J Oltmans Wwe i Brake, Tyskland för E. Osterrieth & Co i Antwerpen. Fartygets hemort Antwerpen.
1885
Nu hemmahörande i Hamburg under namnet Doña Zoyla och tillhörande A. H. Wappäus.
1899
Fartyget köps av K. Lönnfors i Helsingfors.
1900-05-04
Fabrikören Karl Johan Löfgren i Oskarshamn köper ensam fartyget, liggande i Hamburg, för 20000 tyska riksmark och namnändrar det till Anna. Löfgren var som ensam ägare även huvudredare. Fartygets hemort Oskarshamn.
1902-03-29
AB Petré & Co i Oskarshamn blir fartygets nya ägare. Hemort Oskarshamn kvarstår.
1912-05-13
Ett partrederi i Norrtälje med handlaren Carl Gustaf Grönstedt som huvudredare blir för 16500 kronor nya ägare till fartyget vars hemort nu blir Norrtälje.
1918-10-17
Skeppsmäklaren i Helsingborg, Carl Gustaf Carlström köper fartyget för 145000 kronor.
Någon fraktfart har troligen ej förekommit då det saknas certifikat och mönstringar.
1918-11-01
Västerviks Rederi AB i Västervik blir för 180000 kronor nya ägare till fartyget vars hemort nu blir Västervik.
1918-12-24
På resa från Göteborg till Passages i Spanien med last av pappersmassa och styckegods, strandade fartyget julafton 1918 på Long Sand, en bank utanför Themsen, och blev vrak.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Lloyd’s Register
- https://www.wrecksite.eu
- Oskarshamns sjöfartsförening