Basfakta:
- Svensk signal: HFTM
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 115,23 fot
- Bredd: 27,48 fot
- Djupgående: 12,82 fot
- Dräktighet:
- 1857: 114,83 svåra läster
- 1859: 124,36 svåra läster
- 1866: 76,5 nyläster eller 228,4 ton
- 1876: 242,92 ton
- Riggning/typ: brigg
Historik:
1857
Byggd på Dagsbo Skeppsvarv i Verkebäcksviken av skeppsbyggmästaren och sjökaptenen Anders Christian Engström för egen räkning. Engström är även huvudredare. Hemort Västervik.
Första fribrev utfärdat 20/10 1857.
1868-03-28
Andelar i fartyget såldes ut och kom vid tidpunkten att registreras på ett partrederi där tidigare ägaren och huvudredaren kvarstod som huvudredare. Hemort fortfarande Västervik.
1871-04-11
Ett partrederi i Oskarshamn är för 19.500 Rd Rmt nya ägare och där handlaren i Oskarshamn, Carl Magnus Pettersson blir huvudredare. Hemort Oskarshamn.
1882-03-08
Efter vissa ändringar i partrederiet blir nu Oskarshamns hamnmästare Gustaf Hagström ny huvudredare. Hemort fortfarande Oskarshamn.
1887-04-13
Till ny huvudredare utses delägaren sjökapten Martin Olsson. Inga övriga ändringar.
1890-11-27
I full storm och full av vatten övergavs fartyget i Nordsjön under resa Oskarshamn – Garston med pitprops. Besättningen räddades av Norska skonaren Brage från Stavanger och sattes iland i Burntisland, fartyget drev iland i närheten av Mandal i Norge.
Källor:
- Kommerskollegium, fribrev
- Sveriges skeppslista
- Oskarshamnstidningen 1890-12-06
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn