Anna Charlotta Maria

Basfakta:
  • Svensk signal: HBJV
  • Svenskt reg. nr.: –
  • Längd: 49,3 fot
  • Bredd: 18,7 fot
  • Djup: 8 fot
  • Dräktighet:
    • 1803: 17,6 svåra läster
    • 1811: 19 svåra läster
    • 1813: 33 svåra läster
    • 1823: 32,3 svåra läster
    • 1826: 40,9 svåra läster
    • 1836: 37,78 svåra läster
    • 1843: 38,75 svåra läster
    • 1863: 38,25 svåra läster eller 22,3 nyläster
    • 1866: 23,5 nyläster
    • 1876: 77,05 ton
  • Riggning/typ: slup/skonare
Historik:

1802
Fartyget byggdes i Kristianopel för grosshandlaren N. Lundberg i Karlskrona vars ägande ej resulterat i något fribrev.

1803-05-23
Grosshandlaren Carl Johan Humble i Karlskrona är nu ägare och huvudredare till fartyget och vars första fribrev är utfärdat vid datum ovan. Hemort Karlskrona.

1806-06-25
Ett partrederi i Ystad med rådmannen Jöns Peter Hemberg som huvudredare blir fartygets nya ägare vars hemort nu blir Ystad.

1821-07-11
Partrederiet utser rådmannen Gustaf Berghman ny huvudredare. Inga andra ändringar.

1826-09-08
Rederiet låter förbygga fartyget i Karlskrona samt riggar om det till skonare. Huvudredare och hemort som tidigare.

1841-05-06
Fartyget ägs nu av ett nytt partrederi i Ystad där konsuln C. J. Hemberg utses till ny huvudredare. Ingen ändring av hemort.

1845-03-22
Ännu ett nytt partrederi i Ystad blir nu ägare till fartyget och till huvudredare utses handlaren Peter Christian Berghman. Hemorten fortfarande Ystad.

1854-04-18
Rederiet utser handlaren och konsuln H. A. Nilsson till ny huvudredare. Ingen ändring av hemort.
Fartyget förbyggs på Kalmar skeppsvarv av J G Roos 1863.

1867-08-28
Handlaren Rudolf Nilsson i Ystad utses av rederiet till ny huvudredare. Ingen ändring av hemort.

1872-08-09
Återigen är det ett nytt partrederi i Ystad som registreras som nya ägare till fartyget och där handlaren Otto Bjurling i Ystad utses till huvudredare.

1875-06-26
Efter förändringar i rederiet utses bagaren Lars Broberg i Borrby till ny huvudredare. Fartygets nya hemort är nu Simrishamn.

1880-04-13
Ett partrederi i Oskarshamn med lantbrukaren Lars August Larsson i Fliseryd som huvudredare är för 1.400 kronor nya ägare till fartyget. Ny hemort Oskarshamn.

1880-11-17
Skepparen Johan Magnus Nilsson i Söderåkra blir ensam ägare samt huvudredare. Fartygets nya hemort blir Kalmar.

1881-05-04
Hemmansägare Nils Peter Svensson Skubbebo, Söderåkra blir huvudredare i det partrederi som nu är ägare till fartyget vars nya hemort blir Bergkvara.

1882-12-01
Skepparen Peter Magnus Hansson i Djursvik är ensam ägare och huvudredare till fartyget vars hemort nu är Djursvik.

1883-04-06
Skepparen Karl Jonsson är nu huvudredare och ensam ägare till fartyget. Hemorten Djursvik kvarstår.

1893
Enligt meddelande från ägaren 17/5 1893 så slopades fartyget i Bergkvara under föregående vinter.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev