Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: 2060
- Längd: 19,89 meter
- Bredd: 5,34 meter
- Djupgående: 1,78 meter
- Dräktighet:
- 1890: 37,55 registerton
- 1895: 35,12 registerton
- 1933: 29,5 registerton
- 1937: 30,95 registerton
- 1945: 31,21 registerton
- Riggning/typ: skonert/motorskonert/motorgaleas
Historik:
1890
Byggd på varv i Bergkvara av skeppsbyggmästaren A. Olsson för ett partrederi i Söderåkra med sjökaptenen Per Carlsson i Bergkvara som huvudredare. Fartygets hemort Bergkvara.
Första fribrev utfärdat 3/4 1890.
1897-12-04
Ett partrederi i Mjällby köper fartyget för 6500 kronor. Till huvudredare utses fiskaren Nils Persson i Krokås, Mjällby. Fartygets hemort Krokås.
1898-06-16
Fartyget köps av ett partrederi med handlaren Lorentz Petersson i Bergkvara som huvudredare och med ny hemort Bergkvara.
1902-06-13
Skepparen Carl Oskar Nilsson i Mönsterås köper ensam fartyget och blir dess huvudredare. Hemort blir Mönsterås.
1903-02-27
Ett partrederi i Mönsterås blir nya ägare till fartyget och som huvudredare utses fiskaren Anders Viktor Johansson i Kråkerum, Mönsterås. Hemort Mönsterås kvarstår.
1926-04-13
Skepparen Edvard Nyberg i Kråkerum, Mönsterås köper ensam fartyget för 1000 kronor och blir även huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1933-06-02
Skepparen Erik Bertil Valdemar Jonsson, bosatt i Föra på Öland blir för 3350 kronor ny ensam ägare och huvudredare till fartyget vars nya hemort blir Föra.
Ägaren låter ändra fartyget 1933 till motorskonare vilket troligen sker i Västervik.
1937-02-22
Ett partrederi i Sandviken på Öland blir för 11000 kronor nya ägare och som huvudredare utses sjömannen Johan Vilhelm Olsson i Södvik, Persnäs. Fartyget nya hemort blir Sandviken.
Ägarna riggar om fartyget till motorgaleas 1945.
1945-10-27
Skepparen Algot David Aron Widegren i Visby köper ensam fartyget för 19000 kronor och blir även huvudredare. Ny hemort Visby.
1947-11-03
Fartyget som var under resa från Nyköping mot Klintehamn med en last av taktegel grundstötte och sjönk på 45 m djup utanför Arkö. Besättningen räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat