Basfakta:
- Dansk signal: NQRH
- Svensk signal: HSPL/SHRE
- Svenskt reg. nr.: 1855
- Längd: 61,4 fot
- Bredd: 17,2 fot
- Djup: 6,2 fot
- Dräktighet:
- 1886: 50,98 registerton
- 1895: 45,16 registerton
- 1905: 40,68 registerton
- 1906: 38,53 registerton
- 1915: 41,47 registerton
- 1924: 37,94 registerton
- 1933: 37,95 registerton
- 1939: 36,5 registerton
- 1947: 34,98 registerton
- 1951: 35,21 registerton
- Riggning/typ: Jakt/galeas/motorgaleas/motorfartyg
Historik:
1855
Fartyget är byggt i Thisted i Danmark av P. Hald med namnet Kjerstine Maria för en ej namngiven ägare i Thisted.
1873
Fartyget köps av en H. A. Clausen i Köpenhamn och namnändras till Amy.
1886-05-29
Ett partrederi i Brantevik med skepparen Per Persson Holm som huvudredare köper in fartyget till Sverige. Fartygets hemort blir Brantevik.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1906-05-17
Hemmansägaren Nils Johan Pettersson är huvudredare i det partrederi på Öland som blir nya ägare till fartyget vars hemort blir Källa.
Fartyget förbyggs på Saltviks Varv i Oskarshamn 1905.
1908-03-10
Skepparen Magnus Berg i Kåseberga köper ensam fartyget för 4.500 kronor och blir även huvudredare. Ny hemort Kåseberga.
1910 riggades fartyget om till galeas.
1913-03-04
Den i Påskallavik bosatte skepparen Magnus Nilsson blir ny ensam ägare och huvudredare till fartyget vars hemort nu blir Påskallavik.
1924 motoriserades fartyget vid Saltviks varv i Oskarshamn och klassas nu som motorgaleas.
1930-03-26
Ett partrederi i Drag med skepparen Gustaf Harald Robert Johansson som huvudredare blir för 9.000 kronor fartygets nya ägare. Ny hemort Drag.
1933 förbyggs fartyget på Saltviks varv i Oskarshamn.
Fartyget förbyggs återigen 1939, denna gång på Lunds Skepps- & Yachtvarv i Ekenäs, Loverslund.
1951-02-23
Huvudredaren, skepparen Gustaf Harald Robert Johansson, köper samtliga andelar i fartyget och blir ensam ägare och tillika huvudredare. Hemorten Drag kvarstår.
1959-07-22
Sjökaptenen Tore Nils Johan Brandt i Kalmar blir för 2.000 kronor ny ensam ägare och huvudredare för fartyget. Det namnändras till Scania I med ny hemort i Kalmar.
Ägaren deklarerade i November att fartyget omtacklats till jakt och nu endast skulle användas som lustfartyg och ej gå i fraktfart.
1962-01-26
Ägaren installerar en Scania Vabis marindiesel som enda framdrivning av fartyget varför det nu klassas som motorfartyg..
1971-10-25
Fartyget såldes till konstnären Arja Granqvist i Spånga för 35.000 kronor. Då köparen var finsk medborgare så avfördes fartyget ur svenskt skeppsregister 1872.
Fartygets vidare öden ej kända.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista
- http://www.jmarcussen.dk
- Danmarks skibslister