Amphion, -, 5825

Basfakta:
  • Dansk signal: NFST
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: 5825
  • Längd: 16,87 meter
  • Bredd: 5,20 meter
  • Djup: 2,50 meter
  • Dräktighet:
    • 1916: 38,78 registerton
    • 1921: 34,48 registerton
    • 1925: 37,86 registerton
    • 1938: 32,70 registerton
  • Riggning/typ: skonare/motorskonare/motorgaleas
Historik:

1889
Fartyget är byggt i Barth, Tyskland.
Fartygets historik före försäljningen till Marstal ej känd.
Tidigare namn enligt Dansk skeppslista anger till Emma.

1895
Fartyget är registrerat på H.M. Bøye i Marstal och med namnet Tobias.

1916-07-14
Ett partrederi i Kivik köper in fartyget till Sverige för 6000 kronor och till huvudredare utses handlaren Ernst Beckman i Kivik, vilket även blir fartygets hemort. Namn Tobias bibehålls.
Datum ovan anger utfärdandet av interimscertifikat i Köpenhamn.

1916-08-07
Ordinarie Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid ovanstående datum. Fartyget nu namnändrat till Astrid.

1916-10-11
Tulluppsyningsman Olof Svensson i Karlshamn är huvudredare i det partrederi som för 7000 kronor nu köper fartyget, vars nya hemort blir Karlshamn.

1917-03-12
Ett partrederi i Mönsterås med grosshandlaren Carl Aron Cedergren som huvudredare köper fartyget för 9000 kronor och den nya hemorten blir Mönsterås. Fartyget namnändras till Amphion.

1920-04-13
Skepparen David Henrik Karlsson i Pettersborg, Östra Ed blir för 14000 kronor fartygets nye ägare och huvudredare. Ny hemort Gryt.

1921-06-22
Fartyget förses med hjälpmaskin varför det nu anges som motorskonare.
Inga övriga ändringar.

1924 ?
Fartyget har vid någon tidpunkt köpts av Bröderna Nilsson & Co Mekaniska Verkstad eftersom dom är säljare av fartyget till nästa ägare, Johan Albert Berg i Gryt.
Något Certifikat är ej utfärdat varför det troligen ej bedrivits någon fraktfart av bolaget.

1925-01-29
Fartyget köps med nyinstallerad motor för 4000 kronor av skepparen Johan Albert Berg i Skogsudden, Gryt. Berg blir tillika huvudredare. Fartygets hemort blir Gryt.

1935-04-05
Skepparen Helge Oskar Ragnar Olovsson i Västervik köper ensam fartyget för 3250 kronor och blir även huvudredare. Det får Västervik som hemort.

1939-05-05
Efter omriggning till galeas erhålls nytt certifikat. Inga övriga ändringar.

1941
Fartyget slopades och höggs upp våren 1940 vilket meddelades till Kommerskollegium 6/3 1941.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Danmarks skibslister