Basfakta:
- Dansk signal: NFST
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: 5825
- Längd: 16,87 meter
- Bredd: 5,20 meter
- Djup: 2,50 meter
- Dräktighet:
- 1916: 38,78 registerton
- 1921: 34,48 registerton
- 1925: 37,86 registerton
- 1938: 32,70 registerton
- Riggning/typ: skonare/motorskonare/motorgaleas
Historik:
1889
Fartyget är byggt i Barth, Tyskland.
Fartygets historik före försäljningen till Marstal ej känd.
Tidigare namn enligt Dansk skeppslista anger till Emma.
1895
Fartyget är registrerat på H.M. Bøye i Marstal och med namnet Tobias.
1916-07-14
Ett partrederi i Kivik köper in fartyget till Sverige för 6000 kronor och till huvudredare utses handlaren Ernst Beckman i Kivik, vilket även blir fartygets hemort. Namn Tobias bibehålls.
Datum ovan anger utfärdandet av interimscertifikat i Köpenhamn.
1916-08-07
Ordinarie Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid ovanstående datum. Fartyget nu namnändrat till Astrid.
1916-10-11
Tulluppsyningsman Olof Svensson i Karlshamn är huvudredare i det partrederi som för 7000 kronor nu köper fartyget, vars nya hemort blir Karlshamn.
1917-03-12
Ett partrederi i Mönsterås med grosshandlaren Carl Aron Cedergren som huvudredare köper fartyget för 9000 kronor och den nya hemorten blir Mönsterås. Fartyget namnändras till Amphion.
1920-04-13
Skepparen David Henrik Karlsson i Pettersborg, Östra Ed blir för 14000 kronor fartygets nye ägare och huvudredare. Ny hemort Gryt.
1921-06-22
Fartyget förses med hjälpmaskin varför det nu anges som motorskonare.
Inga övriga ändringar.
1924 ?
Fartyget har vid någon tidpunkt köpts av Bröderna Nilsson & Co Mekaniska Verkstad eftersom dom är säljare av fartyget till nästa ägare, Johan Albert Berg i Gryt.
Något Certifikat är ej utfärdat varför det troligen ej bedrivits någon fraktfart av bolaget.
1925-01-29
Fartyget köps med nyinstallerad motor för 4000 kronor av skepparen Johan Albert Berg i Skogsudden, Gryt. Berg blir tillika huvudredare. Fartygets hemort blir Gryt.
1935-04-05
Skepparen Helge Oskar Ragnar Olovsson i Västervik köper ensam fartyget för 3250 kronor och blir även huvudredare. Det får Västervik som hemort.
1939-05-05
Efter omriggning till galeas erhålls nytt certifikat. Inga övriga ändringar.
1941
Fartyget slopades och höggs upp våren 1940 vilket meddelades till Kommerskollegium 6/3 1941.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Danmarks skibslister