Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: 1193
- Längd: 18,44 meter
- Bredd: 5,08 meter
- Djup: 1,96 meter
- Dräktighet:
- 1884: 39,05 registerton
- 1900: 34,10 registerton
- 1922: 34,35 registerton
- 1926: 31,13 registerton
- Riggning/typ: skonare/motorskonare/motorgaleas
Historik:
1884
Fartyget är byggt i Ekenäs, Voxtorp av skeppsbyggmästaren C Herman Bring för ett partrederi på orten med handlaren Gustaf Dahlgren som huvudredare. Fartygets hemort Ekenäs.
Första fribrev utfärdat 9/8 1884.
1898-02-24
Ett partrederi i Hörvik, Nogersund köper fartyget och som huvudredare utses sjömannen Bengt Olsson i Hörvik. Ny hemort för fartyget blir Hörvik.
1899-01-24
Skepparen Nils Olsson Södergren i Nogersund blir genom köp ensam ägare och huvudredare till fartyget vars hemort nu blir Nogersund.
1899-02-21
Carl Oskar Sjölander, skeppare i Karlshamn, köper nu fartyget. Han blir som ensam ägare även huvudredare och fartygets hemort är nu Karlshamn.
1916-01-11
Fartyget säljs till handlaren David Hörberg i Karlshamn. Hörberg blir även huvudredare. Hemort Karlshamn kvarstår.
1916-09-20
AB Merserums Stenhuggeri i Persnäs på Öland blir för 6.000 kronor nya ägare till fartyget. Fartygets hemort Karlshamn ändras ej.
1922-03-01
Skeppsmäklaren Victor Abrahamsson i Ronnebyredd blir nu för 1.500 kronor ensam ägare och huvudredare till fartyget. Ny hemort Ronnebyredd.
1924-01-11
Fartyget köps för 6.000 kronor av skepparen John Sigfrid Cappelin i Kivik. Som ensam ägare blir Cappelin även huvudredare. Ny hemort Kivik.
1926 låter ägaren Vikens Skeppsvarv motorisera fartyget så det nu klassas som motorskonare.
1929-04-11
Skepparen Johan Bernhard Valdemar Bohman i Ödängla, Mönsterås blir för 6.700 kronor ensam ägare och huvudredare för fartyget vars hemort nu blir Ödängla.
1953 riggas fartyget om till motorgaleas.
1969
Ägaren meddelar Kommerskollegium att fartyget som legat upplagt i flera år nu huggits upp. Det avförs ur registret detta år.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat