Basfakta:
- Svensk signal: JSNH/SHPW
- Svenskt reg. nr.: 5288
- Längd: 20,73 meter
- Bredd: 6,18 meter
- Djup: 2,12 meter
- Dräktighet:
- 1912: 39,76 registerton
- 1914: 39,83 registerton
- 1920: 36,36 registerton
- 1926: 38,37 registerton
- 1953: 38,16 registerton
- Riggning/typ: skonare/motorskonare/motorgaleas
Historik:
1912
Fartyget är byggt på Landskrona Nya Varfs AB av skeppsbyggmästaren A. K. Gustafsson för skepparen Gottfrid Pettersson på Ven. Som ensam ägare var Pettersson även huvudredare. Fartygets hemort Ven.
Första Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 1/4 1912.
1918-02-19
Skeppare Johan Kristensson på Donsö köper ensam fartyget för 32.000 kronor och blir även huvudredare. Ny hemort blir Donsö.
1922-02-02
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi med Kristensson som huvudredare. Fartyget motoriseras av Donsö Slip & Mekaniska Verkstad så att det nu klassas som motorskonare. Hemorten Donsö kvarstår.
1929-04-16
Ett partrederi i Böda på Öland med styrmannen Erik Svensson som huvudredare blir för 17.500 kronor nya ägare till fartyget vars hemort nu är Böda.
1934-03-28
Fartyget säljs till ett partrederi i Figeholm för 14.750 kronor och där skeppsredaren Rickard Levi Wirén utses till huvudredare. Ny hemort blir Figeholm.
1943-04-07
Kvartersmannen Arvid Emil Johnsson i Lilla Saltvik, Döderhult blir för 19.000 kronor ny ägare och huvudredare till fartyget. Ny hemort Saltvik, Döderhult.
1945-03-13
Ett partrederi på Kårö, Loftahammar med skepparen Karl Henrik Ragnar Andersson som huvudredare köper fartyget för 19.000 kronor. Ny hemort Kårö.
1955-04-05
Rederiet låter rigga om fartyget från skonare till galeas. I övrigt inga ändringar.
1964-08-27
Studeranden Bo Bertil Ljungqvist i Göteborg köper ensam fartyget för 10.000 kronor och blir även huvudredare. Ny hemort blir Göteborg. Fartyget går ej i fraktfart utan nyttjas som lustfartyg.
1966-04-05
Ett partrederi med sjöingenjören Karl Gunnar Lindblad som huvudredare blir för 10.000 kronor nya ägare till fartyget vars hemort Göteborg kvarstår. Fartyget går fortfarande som lustfartyg.
1970
Fartyget avfört ur svenskt fartygsregister.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista