Basfakta:
- Svensk signal: HLRB
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 59 fot
- Bredd: 20 fot
- Djupgående; 8 fot
- Dräktighet:
- 1871: 32,44 svåra läster, 17,6 nyläster
- 1875: 20,5 nyläster
- 1879: 62 ton
- Riggning/typ: Slup/skonare
Historik:
1852
Byggd på varv i Döderhultsvik, idag Oskarshamn, av skeppsbyggmästaren Axel Blomqvist för handlaren Nils Peter Ekvalls räkning i Döderhultsvik.
1853-01-24
Ett partrederi med två deltagare i Döderhultsvik är nya ägare till fartyget och sjökaptenen Nils Lagerhamn, borgare i Kalmar blir huvudredare. Hemort anges ej men är troligen Döderhultsvik.
Första fribrev utfärdat 18/2 1853.
1855-04-26
Fartyget säljs till ett partrederi med fyra deltagare i Döderhultsvik med kyrkovärden Per Jaensson som huvudredare. Hemort Döderhultsvik.
1867-04-03
Efter förändringar i rederiet utses handlaren Carl Magnus Pettersson i Oskarshamn till ny huvudredare. Hemort Oskarshamn.
1874-06-29
Efter att fartyget förbyggts under året av skeppsbyggmästaren H. P. Carstensen på varv i Oskarshamn tas et nytt fribrev ut, vilket dateras enligt ovan.
Nya fartygsdata:
Längd: 62,3 fot
Bredd: 20,6 fot
Djupgående 9,08 fot
Dräktighet: 20,5 nyläster eller 66,09 registerton
Riggning/typ: skonert.
Handlaren Carl Magnus Petersson är fortsatt huvudredare och hemorten är Oskarshamn.
1883-06-18
Skepparen Mathias Jönsson i Karlshamn köper ensam fartyget och blir dess huvudredare. Ny hemort Karlshamn.
1893-12-03
Fartyget som var på hemresa från Danmark kantrade ca 1 mil söder om Hanö och förliste med man och allt.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev
- Sydsvenska Dagbladet 1893-12-05
- Blekingekuriren 1893-12-11
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn