Basfakta:
- Dansk signal: NKQC
- Svensk signal: JTSK
- Svenskt reg. nr.: 5594
- Längd: 38,84 meter
- Bredd: 8,64 meter
- Djup: 3,71 meter
- Dräktighet:
- 1899: 275,24 ton
- 1914: 266,56 registerton
- Riggning/typ: 3-mast skonare
Historik:
1899
Fartyget är byggt ett ej definireat varv i Figeholm av skeppsbyggmästaren Gustaf Wilhelm Hammarberg för ett partrederi i Marstal, Danmark med Hans Marius Petersen som huvudredare. Hemort Marstal.
1914-04-15
Ett partrederi i Skillinge med Nils Ingemansson som huvudredare köper in fartyget till Sverige för 22000 kronor och där fartygets hemort blir Skillinge.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.
1916-06-16
Kaptenen Rasmus Peder Jensen i Karlshamn köper fartyget för att endast efter ett par dagar sälja det vidare. Hemort Karlshamn.
1916-06-19
Skeppsmäklaren Georg Emil Lindgren i Norrsundet köper ensam fartyget för 60000 kronor och blir huvudredare. Ny hemort blir Norrsundet.
1918-02-09
AB Svenska Handels- & Sjöfartskompaniet i Stockholm blir för 135000 kronor fartygets nya ägare. Ny hemort blir Stockholm.
1919-04-11
Ett partrederi i Länna med skeppsredaren Per Adolf Elfving på Högmarsö som huvudredare köper fartyget för 97000 kronor. Ny hemort blir Länna.
1923-12-20
Rederier utser handlaren Conrad Gustaf Alexander Blanck i Nysättra, Vätö till ny huvudredare och samtidigt ändras fartygets hemort till Vätö.
1924-04-09
Återigen ändring av huvudredare, nu tillbaka till tidigare huvudredaren, skeppsredaren Per Adolf Elfving, Högmarsö. Vätö kvarstår som fartygets hemort.
1926-05-15
Rederiet ändrar fartygets hemort till Länna. Inga andra ändringar
1926-11-09
Under resa från Bungenäs mot Hörnefors med en last av kalksten drev fartyget, med lots ombord, på grund vid inloppet till Nordmalingsfjorden och slogs sönder till vrak.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- http://www.jmarcussen.dk
- Danmarks skibslister
- Oskarshamns sjömanshus, Mönstringsliggare