Albrektsund, JFKG, 2346

Bild från Sjöhistoriska museet (bild nr Fo137862C). Bild beskuren.
Ur Erik Holmbergs samling.
Public Domain Mark (PDM).
Basfakta:
  • Svensk signal: JFKG
  • Svenskt reg. nr.: 2346
  • Längd: 112,35 fot
  • Bredd: 17,52 fot
  • Djup: 7,15 fot
  • Dräktighet:
    • 1869: 10,5 nyläster eller 68,20 registerton
    • 1889: 108,85 registerton
    • 1895: 93,69 registerton
    • 1909: 97,66 registerton
    • 1943: 81,55 registerton
  • Riggning/typ: ångfartyg/pråm
Historik:

1869
Fartyget är byggt på Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn av Johan Oskar Bredberg för Marstrands Ångbåts AB i Marstrand.
Första fribrev utfärdat 26/4 1870.

1875
Överfört på det nystartade rederiet Marstrands Nya Ångfartygs AB. Inga andra ändringar.

1888
Efter att ha legat upplagt ett antal år såldes fartyget till Sigtuna-Örsundsbro Nya Ångfartyg AB i Sigtuna. Fartygets ny namn och hemort blev Sigtuna.

Bild från Sjöhistoriska museet (bild nr Fo77015C).
Ur K A Ransells samling.
Public Domain Mark (PDM).

1895-01-22
Ägarna erhåller Nationalitets- och registreringscertifikat där Victor Edvard Sucksdorff anges som huvudredare. I övrigt inga ändringar.

1901-04-26
Ny ägare till fartyget blir Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet i Stockholm vilket även blev fartygets nya hemort.

1917-10-22
För 30.000 kronor blir Ångfartygs AB Drottningholm-Fittja i Stockholm nya ägare till fartyget. Hemorten Stockholm kvarstår.

1925-06-25
Trafik AB Mälaren-Hjälmaren i Stockholm är nu fartygets nya ägare. Ingen ändring av hemort.

1932-05-03
Rederiet anger nu att man använder fartyget som magasin efter att ha tagit ut maskin och ångpanna.

Bild från Sjöhistoriska museet (bild nr Fo138119C). Bild beskuren.
Ur Erik Holmbergs samling.
Public Domain Mark (PDM).

1933-08-01
Fartyget säljs till styckegodshandlaren Erik Vilhelm Johansson i Stockholm för 1.000 kronor.

1933-12-09
Bogserbåtsbefälhavaren Carl Ferdinand Pettersson på Ekerö är genom avbetalning ny ägare och han förändrar fartyget till pråm. Denna transaktion genomförs tydligen aldrig helt och hållet. Pettersson och tidigare ägaren överför 1935 kontraktet till Bror Åke Hilding Ljungfeldt.

1935-07-30
E. H. Vestergren i Stockholm köper pråmen för 2.500 kronor på avbetalning. Då denna affär ej slutgiltigt genomförts går ägandet tillbaka till säljaren.

1935-07-31
Direktören Bror Åke Hilding Ljungfeldt i Stockholm övertar kontraktet mellan Erik Vilhelm Johansson och Carl Ferdinand Pettersson eftersom dessa inte till fullo genomförts och blir på så sätt ny ägare till pråmen.

1935-41?
J. Ludv. Kilqvist på Adelsö anges vid kommande försäljning 1941 äga pråmen men det saknas ytterligare information och köpdatum om detta ägande.

1941-12-04
Ägaren säljer pråmen för 1.200 kronor till firma Pettersson & Mattson på Vätö.

1942-04-16
Bogserbåtsbefälhavaren Gunnar Möller i Enskede köper pråmen för 1.200 kronor.

1943-05-28
Ett partrederi i Enskede med bogserbåtsbefälhavaren Karl Martin Ankarstad som huvudredare blir för 5.000 kronor pråmens nya ägare.

1943-07-16
Ägarna låter namnändra pråmen till Arne No. 4. I övrigt inga ändringar.

1945-04-09
Huvudredaren köper samtliga andelar i pråmen och blir ensam ägare och fortsatt huvudredare. Inga övriga ändringar.

1952-04-08
Sand- & Grus AB Jehander i Stockholm köper pråmen för 10.000 kronor vars hemort hu blir Stockholm.

Bild från Sjöhistoriska museet (bild nr Fo137892C). Bild beskuren.
Ur Erik Holmbergs samling.
Public Domain Mark (PDM).

1961
Pråmen höggs upp vid Sand- & Grus AB Jehander´s grustag Löten, Munsö, vilket meddelades till Fartygsregistret 9/10 1961.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. http://www.hagmanstorp.com