Basfakta:
- Svensk Signal: HSFK
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 196 fot
- Bredd: 31 fot
- Djupgående: 14 fot
- Dräktighet:
- 1885: 587,38 ton
- Riggning/typ: skonertriggat skruvångfartyg
1884
Byggdes som nybygge 180 på Oskarshamns Mekaniska Verkstad, vid tiden arrenderat av Motala Verkstad, av Carl Gustaf Hasselbom som skruvångfartyg för grosshandlaren Lars Wilhelm Herlitz i Stockholm. Hemort Stockholm.
Första fribrev daterat 1884-10-13.
1887-12-14
Nytt fribrev anger att ägare till fartyget är L. W. Herlits Ångbåts Rederibolag med kassören Anton Fredrik Herlitz som huvudredare. Hemort fortfarande Stockholm.
1888
Såldes till rederi i Bergen i Norge.
1897
Såld till Kabushiki Kaish Seiriu i Japan och fick namnet Sunku Maru.
1904
Såld till Kaigwai KK Boyeki med Osaka som hemmahamn.
1910
Samma ägare men med hemmahamnen Kisiwadahama.
1921
Såld till Zenzaburo Tanaka med hemmahamn Osaka.
1922
Såld till Takichi Arata och med Hakodate på Hokkaido som hemmahamn.
1928
Såld till Sato Usuke med hemmahamn Tokyo.
Ytterligare information saknas.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Sveriges skeppslista
- Bergens sjöfartsmuseum
- Oskarshamnstidningen