Basfakta:
- Svensk signal: HJLQ
- Svenskt reg. nr.: 416
- Längd: 66,11 fot
- Bredd: 20,32 fot
- Djup: 8,96 fot
- Dräktighet:
- 1857: 34,84 svåra läster
- 1866: 21 nyläster eller 67,92 registerton
- 1872: 67,74 ton
- 1881: 71,1 ton
- 1894: 65,2 ton
- 1916: 69,34 ton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1857
Byggd i Karlshamn av skeppsbyggmästaren O. Bengtsson för ett partrederi i Höganäs med skepparen Pehr Andersson från Höganäs som huvudredare. Hemort troligen Höganäs.
Första fribrev utfärdat 8/5 1857.
1872-10-15
Ett partrederi i Brantevik med skepparen Tufve Ingvarsson som huvudredare är nya ägare till fartyget. Hemort Södra Brantevik.
1893-03-28
Enligt utfärdat certifikat är hemort nu Brantevik. I övrigt inga ändringar.
1900-03-09
Ett partrederi i Mönsterås köper fartyget och utser sjökapten Gustaf Oskar Bergström till huvudredare. Ny hemort blir Mönsterås.
1908-05-18
Ett nytt partrederi köper fartyget och huvudredare är skepparen Carl Johan Johansson i Mönsterås. Hemort oförändrad.
1913
Fartyget säljs till O. N. Lagerstedt i Stockholm. Tydligen har detta ej anmälts till kommerskollegium av nye ägaren eftersom förre ägaren på förfrågan 1915 från kommerskollegium meddelat detta.
1915-04-07
Erik Olssons Trävaru AB i Stockholm köper fartyget som får Stockholm som hemort. Någon huvudredare har ej redovisats.
1915-08-10
Karl Anderssons Ångvedsågeri & Kolimport köper fartyget som avriggas och förändras till pråm varpå det utgår ur registret.
1917-18?
Pråmen säljs vidare till C. J. Beckman i Stockholm och namnändras till Atlas.
1919-09-15
Nu ägs pråmen av Erik Dahl i Stockholm.
Ytterligare information om fartygets öde saknas. Har du information du vill delge, kontakta mig.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev och Nationalitets- och registreringscertifikat