Basfakta:
- Svensk signal: HJPS
- Svenskt reg. nr.: 173
- Längd: 55,85 fot
- Bredd: 18,10 fot
- Djup: 8 fot
- Dräktighet:
- 1856: 25 svåra läster
- 1872: 16 nyläster eller 52,40 registerton
- 1881: 49,44 registerton
- 1894: 39,37 registerton
- Riggning/typ: slup
Historik:
1856
Fartyget är byggt som slup i Mönsterås av skeppsbyggmästaren O. L. Nordström för ett partrederi i Skillinge med skepparen Pehr Andersson som huvudredare. Hemort troligen Skillinge.
Första fribrev utfärdat 22/8 1856.
1873-01-28
Rederiet låter förbygga fartyget till skonare vid varv i Timmernabben av skeppsbyggmästaren C. J. Bring och nytt fribrev utfärdas vid datum ovan. Ny hemort blir Simrishamn.
1887-03-22
Efter ägarändringar i rederiet så utses skepparen Magnus Theodor Thorsson till ny huvudredare. Hemort som tidigare.
1892-05-11
Ett partrederi i Ystad med sjökaptenen Martin Olsson som huvudredare köper nu fartyget vars hemort nu blir Ystad.
1894-07-19
Ett nytt partrederi i Ystad med skepparen Nils Nilsson blir fartygets nya ägare. Hemort fortfarande Ystad.
1895-04-01
Sjömannen Sven Larsson på Thossö, Mjällby blir huvudredare för det partrederi som köper fartyget för 2800 kronor. Ny hemort blir Sölvesborg.
1900-03-13
Skepparen Alfred Ingemansson i Matvik, Hällaryd blir ensam ägare då han för 2700 kronor köper fartyget. Ny hemort blir Matvik.
1901-12-15
Fartyget, liggande i Simrishamn lastad med sockerbetor, råkade ut för en svår storm med stor sjöhävning och slet sig från förtöjningarna och drev på grund i hamnen och blev fullständigt vrak.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat