Basfakta:
- Tysk signal: IMVF
- Svensk signal: JBHV
- Svenskt reg. nr.: 271
- Längd: 27,08 meter
- Bredd: 6,55 meter
- Djup: 3,24 meter
- Dräktighet:
- 1892: 143,75 registerton
- 1895: 129,64 registerton
- Riggning/typ: Skonare
Historik:
1855
Byggd i Aalborg, Danmark för Christian Simoni i Aalborg under namnet Elisabeth Sophie.
Någon tid innan att fartyget blev hemmahörande i Stralsund anges att det hette Sophia Maria. Uppgifter på årtal, ägare eller land saknas helt.
1871?
Tillhör/redad av Carl Siebe i Stralsund under namnet August Zäncker.
1880
Redad/ägd av Gustaf Scholz och hemmhörande i Stettin.
Fartyget förbyggdes 1883 av Retzlaff & Schober i Stettin.
Det finns obekräftade uppgifter på ett en svensk besättning redan 1890 seglade med fartyget. Det finns inget i den svenska certifikatet eller i Oskarshamns sjömanshus mönstringsliggare som styrker detta.
1891 genomfördes för en stor reparation i Tyskland för 2.000 mark, dock okänt var och av vem som utförde detta.
1892-07-28
Inköpt till Sverige från Stettin liggande i Danzig av ett partrederi med skepparen Carl August Carlsson i Höganäs, Misterhult som huvudredare. Namnändrades till Ador. Priset för fartyget var 3.600 Mark och det fick Misterhult som hemort.
1893-07-12
Handlaren Karl Peter Hasselgren i Figeholm köper fartyget på offentlig auktion i Oskarshamn för 2.750 kronor och han blir ensam ägare och huvudredare. Hemort blir Figeholm.
1896-04-15 skedde en tragisk olycka i fartyget då det låg lastat och färdigt för avsegling på redden i Figeholm då befälhavaren på morgonen hittade fyra besättningsmän avlidna av kolosförgiftning vilket hade skett under den gångna natten.
1904-06-21
Ett partrederi i Oskarshamn köper 9/10-delar av fartyget och blir nya ägare. Som huvudredare utsågs kassören Josef Fredrik Åberg i Oskarshamn. Ny hemort Oskarshamn.
1908-05-04
Skepparen Karl Emil Theodor Holmgren i Oskarshamn köper ensam fartyget för 2.200 kronor och blir med detta även huvudredare. Hemort kvarstår.
1908-05-25
Under resa från Mönsterås mot Fredrikshamn med trälast och i väntan på lotsbåt från Kalmar 16/5 gick fartyget på Middelgrundet och blev läck. Bogserades till Kalmar där det kondemnerades 25/5 efter besiktning.
I två år hade ägaren Ador som fiskmagasin i Kalmar men sålde därefter fartyget till Borgholms hamn där det fylldes med sten och sänktes som vågbrytare.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Oskarshamnstidningen 1908-05-30 och 1937-06-23
- Dagens Nyheter 1896-04-17
- Museet for Søfart, Frederik Frederichsen
- Oskarshamns Sjöfartsförening.