Basfakta:
- Svensk signal: HKNJ
- Svenskt reg. nr.: 2045
- Längd: 89 fot
- Bredd: 23,5 fot
- Djup: 9,3 fot
- Dräktighet:
- 1873: 34 nyläster eller 107,36 registerton
- 1876: 105,71 ton
- 1877: 102,27 ton
- 1894: 94,96 ton
- 1895: 93,53 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1873
Byggd på Figeholms skeppsvarv i Figeholm av skeppsbyggmästaren Anders Peter Andersson för ett partrederi med skepparen Sven Anders Svensson i Simpevarp som huvudredare. Fartygets hemort blev Simpevarp.
Första fribrev utfärdat 1/8 1873.
1877-04-19
Ett partrederi i Figeholm är nya ägare till fartyget och där handlaren Carl Johan Johansson Sandell i Figeholm utses till huvudredare. Ny hemort blir Figeholm.
1887-03-08
Skepparen Sven Karlsson i Oskarshamn är ensam ny ägare och tillika huvudredare. Hemort Oskarshamn.
1891-04-28
För 7.100 kronor är de nya ägarna är ett partrederi i Skillinge med skepparen Adolf Nils Andersson från Kvarnby, Östra Hoby som huvudredare. Under 1894 namnändrar huvudredaren sitt namn till Adolf Nils Andersson Westford. Ny hemort blir Skillinge.
1897-03-08
Efter att tidigare huvudredare avlidit utser rederiet lantbrukaren Per Andersson i Kvarnby, Östra Hoby till ny huvudredare. Hemort kvarstår.
1898-03-22
Ett partrederi i S:t Anna blir för 3.500 kronor nya ägare till fartyget. Till huvudredare utses skeppare Emil August Pettersson i Gäddevik, S:t Anna. Fartygets nya hemort blir S:t Anna.
1906-08-10
Strandade vid Kappelshamnsviken och blev vrak. Auktion på inventarier av Östgöta Sjöförsäkringsförening efterföljande december.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev och Certifikat.
- Tidningen Kalmar 1906-08-10.
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn.