Basfakta:
- Svensk signal: HNCJ
- Svenskt reg. nr: 1406
- Längd: 138,4 fot
- Bredd: 25,75 fot
- Djupgående: 13,25 fot
- Dräktighet:
- 1876: 314,07 ton
- 1895: 290 ton
- 1899: 289,88 ton
- Riggning/typ: barkskepp
Historik:
1876
Byggd på Oskarshamns skeppsvarv i Oskarshamn av skeppsbyggmästaren Per Johan Pettersson för Skeppsbyggeribolaget Activ i Oskarshamn och där handlaren Per Frithiof Lindström utses som huvudredare. Fartyget hemort blev Oskarshamn.
Första fribrev utfärdat 18/5 1876.
1899-03-14
Fartyget säljs till ett partrederi med fem deltagare i Figeholm med handlaren Gottfrid Karl Teodor Löfstedt i Figeholm som huvudredare. Fartygets hemort Figeholm.
1902-03-14
Som ny huvudredare för fartyget utsågs godsägaren Mauritz Karl Hammar, Figeholm. I övrigt inga ändringar.
1910-03-15
Efter förändringar i rederiet utsågs grosshandlaren Andreas Petersson, Oskarshamn till ny huvudredare. Fartygets hemort Figeholm.
1912-03-20
Fartyget köps för 7.850 kronor av ett partrederi med tjugoåtta deltagare i Vätö med hemmansägaren Johan August Haglund som utsedd huvudredare. Fartygets hemort Vätö.
1916-05-03
Ett partrederi med elva deltagare i Stockholm är för 22.000 kronor nya ägare till fartyget. Som huvudredare agerar kapten Ernst Mattsson. Fartygets nya hemort blir Stockholm.
1918-07-25
Fartyget köps ensam av skeppsmäklaren Carl Gustaf Carlström i Helsingborg för 20.000 kronor. Helsingborg blir ny hemmahamn.
1918-09-21
Vid besiktning i Helsingborg ansågs fartyget vara i så dåligt skick, att behövliga reparationer skulle bli alltför omfattande, varför fartyget kondemnerades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista
- Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat