Basfakta:
- Svensk signal: HPDB
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 113,5 fot (33,86 meter)
- Bredd: 23,25 fot (6,90 meter)
- Djupgående: 11,3 fot (3,31 meter)
- Dräktighet:
- 1877: 192,74 registerton
- 1885: 194 ton
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1877
Byggd på Norra Varvet i Oskarshamn av byggmästaren Per Johan Pettersson för vice konsul Nils Gustaf Wijkström i Oskarshamn som även var huvudredare. Hemort Oskarshamn.
Första fribrev utfärdat 23/10 1877.
1886-07-13
Ägaren säljer andelar i fartyget och så att det nu ägs av ett partrederi. Troligtvis med samma huvudredare och hemort som tidigare.
1888-05-18
Fartyget köps för 13.000 kronor av ett partrederi i Oskarshamn med två deltagare och med sjökapten Karl Georg Emil Ekvall som huvudredare. Hemort som tidigare, Oskarshamn.
1892-03-04
Fartyget strandar på Madeira under resa från London mot Rio de Janeiro med en last av cement. Då fartyget försökt ankra i lä för en orkanliknande storm spolades kaptenen överbord och försvann. Senare bogserades fartyget till Funchals redd. När vädret blev bättre återvände besättningen till fartyget och det bogserades ut en bit till havs där stömmar och hög dyning tryckte fartyget tillbaka mot kusten där det havererade och plundrades. Sjöförklaring vid Rådhusrätten i Oskarshamn 14/4 1892.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev
- Nya Dagligt Allehanda 1877-10-04
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn