Basfakta:
- Dansk signal: NJHF
- Svensk signal: HSPF/SJVK
- Svenskt reg. nr: 2409
- Längd: 25,45 meter
- Bredd: 5,90 meter
- Djupgående: 2,99 meter
- Dräktighet:
- 1886: 94,61 registerton
- 1895: 87,85 registerton
- 1907: 87,41 registerton
- 1917: 90,26 registerton
- 1928: 78,27 registerton
- 1931: 77,83 registerton
- Riggning/typ: Skonert
Historik:
1867
Byggd i Karrebæksminde i Danmark.
1873
Fartyget redas av J H Pedersen i Næstved, Danmark.
1886-05-17
Fartyget köps in till Sverige av ett partrederi bestående av åtta deltagare i Brantevik med lantbrukaren Per Mårtensson som huvudredare. Hemort Brantevik.
1908-03-12
Efter förändringar i partrederiet övertar skepparen Lars Nilsson ansvaret som huvudredare. I övrigt inga ändringar.
1915-02-09
Carl Otto Knut Svensson i Oskarshamn köper ensam fartyget och blir dess huvudredare. Ny hemort blir Oskarshamn.
1916-17
Fartyget förbyggs på AB Saltviks Slip i Oskarshamn.
1917-02-01
En ny delägare träder till och ägandet överförs till ett rederiet om två personer där Svensson fortsatt blir huvudredare. Inga övriga ändringar.
1926-08-18
Efter att ha köpt samtliga andelar i fartyget blir nu Carl Otto Knut Svensson återigen ensam ägare och huvudredare till fartyget.
1928-05-11
Fartyget köps för 5000 kronor av sjökapten Olle Hermansson i Skärhamn som nu blir ensam ägare och även huvudredare. Hemort blir Skärhamn. Efter köpet installerades en 40 hk motor av J M Bergs Mekaniska Verkstad i Hälsö och fartyget mäts om till 78,27 nettoregisterton.
1933-01-19
Olle Hermansson säljer en del i fartyget till sin hustru, fru Agda Hermansson, som blir fartygets huvudredare. Hemort fortfarande Skärhamn.
1951-10-26
Fartyget säljs till P. Rasmussen i Flensburg för 10000 kronor och fartyget utgår ur svenskt register.
Vidare öde ej känt.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets och registreringscertifikat
- Danmarks skibslister