Basfakta:
- Svensk signal: HTQL
- Svenskt reg. nr.: 2778
- Längd: 30,9 meter
- Bredd: 7,96 meter
- Djup: 4,32 meter
- Dräktighet:
- 1889: 245,76 registerton
- 1894: 253,22 registerton
- Riggning/typ: brigg
Historik:
1852
Byggd i Damgarten i Tyskland och hade vid försäljningen till Sverige Louise Otto-Warbelow.
1889-06-20
Inköpt för 8.500 Riksmark från Rostock till Sverige av nämndemannen Johan Peter Pettersson i Gryta by i Roslagsbro. Som ensam ägare var han även huvudredare. Fartyget namn ändrades till Frida och hemort till Gryta by, Roslagsbro. Interimsfribrev utfärdat av Svenska och Norska Generalkonsulatet i Lübeck 2/5 1889.
Första ordinarie fribrev utfärdat vid datum ovan.
1897-06-05
Ägaren flyttar till Ursviken vid Skellefteå varför fartyget då får hemort Ursviken. I övrigt inga ändringar.
1898-06-10
Fartyget togs i beslag i London för en skuld och såldes vidare av myndigheterna till ett partrederi i Västervik där skeppsmäklaren Knut Albin Sixten Petersson var huvudredare. Hemort blev Västervik.
1900-05-31
Rederiet utser Gustaf Alfred Reinhold Petersson i Västervik till ny huvudredare. I övrigt inga ändringar.
1900-08-06
Efter förändringar i rederiet väljs sjökapten Gustaf Andersson från Verkebäck till ny huvudredare och fartygets nya hemort blir Verkebäck.
1906-09-29
Fartyget säljs till skeppsmäklaren Karl Anker Dam i Oskarshamn för 2.500 kronor. Dam blir huvudredare och hemort Oskarshamn.
1906-10-04
Dam säljer fartyget omgående fartyget vidare till direktören Knut Rudolf Westberg i Stockholm för 8.000 kronor som blir ensam ägare och huvudredare. Ny hemort blir Stockholm.
1906-10-15
Tidigare ägaren Karl Anker Dam i Oskarshamn köper del i fartyget av Knut Rudolf Westberg så att det nu ägs av ett partrederi där Dam blir huvudredare och fartygets hemort blir Oskarshamn.
1909-04-16
Skeppsmäklaren Karl Anker Dam köper nu alla andelar i fartyget och blir med det ensam ägare och huvudredare. Hemorten Oskarshamn kvarstår.
1909-05-05
Tidigare ägaren försäljer nu andelar i fartyget så att det nu ägs av ett partrederi i Västervik där vice konsuln Hjalmar Ängqvist blir ny huvudredare. Ny hemort blir Västervik.
1912-04-22
Ett partrederi i Raumo i Finland köper fartyget för 2.800 kronor och det utgår därmed ur svenskt register. Fartyget öde efter försäljningen okänd.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev och Certifikat