Basfakta:
- Svensk signal: HCTR
- Svenskt reg. nr.: 2038
- Längd: 61,5 fot
- Bredd: 18 fot
- Djup: 7,1 fot
- Dräktighet:
- 1869: 15,5 nyläster eller 51,01 registerton
- 1888: 47,58 registerton
- 1899: 43,47 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1869
Byggd på varv i Bergkvara av skeppsbyggmästaren A. Andersson från Skeppevik för ett partrederi på orten med handlaren Åke Nilsson i Bergkvara som huvudredare. Hemort Bergkvara.
Första fribrev utfärdat 6/4 1869.
1871-02-23
Ett partrederi i Viken med skepparen Sven Peter Olsson som huvudredare är nya ägare. Hemort Viken.
1873-07-15
Skepparen Nils Olof Ingvarsson från Hofby socken är huvudredare för ett partrederi i Simrishamn vilka är nya ägare. Hemort Simrishamn.
1891-03-14
Efter ändringar av andelarna i fartyget väljer partrederiet skepparen Per Håkansson i Brantevik till ny huvudredare. Hemort Simrishamn kvarstår.
1894-12-18
Rederiet ändrar hemort för fartyget till Brantevik. I övrigt inga ändringar.
1896-05-05
Ett partrederi i Misterhult köper nu fartyget och utser hemmansägaren Johan Magnus Pettersson i Stora Laxemar, Misterhult till huvudredare. Fartyget hemort anges till Misterhult.
1898-09-13
Genom köp av alla andelarna i fartyget är nu skepparen Carl Carlsson i Kärrsvik, Misterhult ensam ägare och tillika huvudredare. Hemort Misterhult kvarstår.
1902-07-24
Skepparen Karl Fredrik Persson i Högskulla , Misterhults socken är nu ny ensam ägare. Fartygets hemort är Högskulla.
1904-08-13
Ett partrederi i Oskarshamn med handlaren Johan August Sjölin som huvudredare är fartygets nya ägare. Oskarshamn blir hemort.
1907-04-11
Fartygets nye ägare är skepparen Karl Mauritz Nilsson i Figeholm. Han är ensam ägare och tillika huvudredare. Ny hemort blir Figeholm
1912-07-26
Skepparen Johan Gottfrid Nilsson i Höganäs, Misterhult som är huvudredare i det partrederi som nu är nya ägare till fartyget. Hemort som tidigare är Figeholm.
1913
Upphuggen
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev och Certifikat
- Länspumpen 1995 nr 4