Basfakta:
- Dansk signal: NHJT
- Svensk signal: JLHK
- Svenskt reg. nr.: 3648
- Längd: 93,10 fot
- Bredd: 23,95 fot
- Djup: 10,5 fot
- Dräktighet:
- 1853: 64,25 svåra läster
- 1900: 114,32 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1853
Byggd på varv i Djursvik som Nanny Marie av skeppsbyggmästaren Anders Håkansson för handlaren Sven Petersson i Djursvik. Som ensam ägare var han även huvudredare. Fartyget hemort troligen Djursvik.
Första fribrev utfärdat 1853-10-07.
1862
Fartyget redas/ägs av en kapten C. Ohlsen i Skjelskør i Danmark. Fartyget namnändrat till Nathalia.
1869
Ett partrederi i Skjelskør redar/äger fartyget.
1879
Fartyget förbyggs i Marstal.
1899
H. J. Bager i Marstal är redare/ägare till fartyget. Fartyget hemort fortfarande Skjelskør.
1900-04-23
Inköps från Skjelskør i Danmark till Sveriges för 6.000 kronor av ett partrederi i Oskarshamn med tullvaktmästaren Viktor August Laurentius Edvall i Oskarshamn som huvudredare. Hemort blir Oskarshamn.
Certifikat utfärdat vid datum ovan.
1913-03-13
För 5.000 kronor bildas ett nytt partrederi för fartyget och då övergår ansvaret som huvudredare till delägaren och mästerlotsen Gustaf Reinhold Klingström i Oskarshamn. Hemort ej ändrad.
1917-02-21
Ännu ett nytt partrederi köper in fartyget för 6.500 kronor och till huvudredare utses sjökaptenen Karl Otto Knut Svensson i Oskarshamn. Hemort kvarstår.
1917-05-02
Återigen köps fartyget, denna gång för 11.500 kronor, av ett nytt partrederi med grosshandlaren Johan Albert Johansson i Berga som huvudredare. Oskarshamn kvarstår som fartygets hemort.
1917-11-27
Grosshandlaren Oskar Brynolf Johansson i Kalmar köper ensam fartyget för 10.500 kronor och blir då även huvudredare. Ny hemort Kalmar.
1918-12-05
Efter besiktning på AB Saltviks Slip konstaterades att fartyget var i så dåligt skick att man bedömde att det ej var värt att reparera. Fartyget höggs därefter upp vid varvet.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Danmarks skibslister
- http://www.jmarcussen.dk