Basfakta:
- Svensk signal: HFTG
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 66,20 fot
- Bredd: 23,40 fot
- Djup: 8,10 fot
- Dräktighet:
- 1849: 30 svåra läster
- 1854: 34,5 svåra läster
- 1864: 36,73 svåra läster
- 1867: 26,5 nyläster eller 83,86 registerton
- 1875: 65,39 ton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1838
Byggd på varv på Grissleudden på Singö för ett partrederi Norrvreta på Singö. Då det saknas fribrev från tiden så kan varken huvudredare eller hemort definieras.
1849-04-17
Fartyget köps ensam av handlaren Nils Peter Ekvall i Döderhultsvik som även då blir huvudredare. Hemort Döderhultsvik.
Fartygets första fribrev utfärdat 1849-04-17.
1854-06-02
Efter att ägaren låtit skeppsbyggmästaren Hans Peder Carstensen förbygga fartyget på Stora Varvet i Döderhultsvik tog nytt fribrev ut enligt datum ovan efter att fartyget ommätts.
Nya mått är:
- Längd: 69,5 fot
- Bredd: 24 fot
- Djup: 9,75 fot
- Dräktighet: 34,5 svåra läster
1858-05-04
Oskarshamns Handelbolag i Oskarshamn köper nu fartyget och till huvudredare utse delägaren vice konsuln Nils Gustaf Wijkström Oskarshamn. Hemort som tidigare.
1861-04-22
För 5.333 Rd Rmt blir ett partrederi på orten nya ägare till fartyget och där handlaren August Maurin blir utsedd till huvudredare. Hemort Oskarshamn.
1865-03-01
Efter förändringar i rederiet utses grosshandlaren Erland Petersson till huvudredare. I övrigt inga ändringar.
1871-04-05
Då återigen ägarförhållanden i partrederiet ändras så utser delägarna arrendatorn Aron Nilsson till ny huvudredare. Hemort som tidigare.
1876-10-29
Under resa från Kolding mot Oskarshamn utan last sprang fartyget läck i öppet vatten så att kaptenen var tvungen att sätta det på land, vilket skedde vid Långören utanför Karlskrona. Fartyget förklarades som vrak.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat
- Tidningen Aftonbladet 1876-11-06
- Norrköpings Tidningar 1876-11-13