Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 58,9 fot
- Bredd: 18,8 fot
- Djupgående: 3,91 fot
- Dräktighet:
- 1858: 15,01 svåra läster
- 1866: 14 nyläster eller 46,57 registerton
- Riggning/typ: slup
Historik:
1855
Byggd på varv i Döderhultsvik, idag Oskarshamn, av skeppsbyggmästaren Hans Peder Carstensen för Döderhultsviks Warfsbolag. Då fribrev saknas från tiden kan huvudredare inte anges. Hemort Döderhultsvik.
1865-04-18
Fartyget tillhör nu ensam grosshandlaren Erland Petersson i Oskarshamn som även är huvudredare. Hemort Oskarshamn.
Fartygets första fribrev utfärdat 18/4 1865.
1870-05-17
Ett partrederi på Sandvik på Öland köper fartyget för 1.300 Riksdaler Riksmynt och till huvudredare utses skepparen Anders Jacobsson i Sandvik. Fartygets hemort blir Kalmar.
1871-07-08
Handlaren och vice konsuln Adam August Adamy i Västervik köper fartyget och blir dess huvudredare. Hemort blir Västervik.
Fartyget ”försvinner” vad gäller information om fortsatt öde. I Sveriges skeppslista för 1875 finns det angivet med Västervik som hemort men 1877 saknas det. Även i Västerviks sjömanshus arkiv saknas information om fartyget.
Har du uppgifter du kan delge, vänligen kontakta mig.
Källor:
- Kommerskollegium, fribrev
- Sveriges skeppslista