Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 85,20 fot
- Bredd: 22,40 fot
- Djupgående: 10,50 fot
- Dräktighet:
- 1848-05: 71,73 svåra läster
- 1848-12: 67,99 svåra läster
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1848
Byggd på varv i Döderhultsvik, idag Oskarshamn, av skeppsbyggmästaren Johan Peter Landgren för ett partrederi med tre deltagare i Döderhultsvik med handlaren Isak Fredrik Widegren i Döderhultsvik som huvudredare och med Döderhultsvik som fartygets hemort.
Första fribrev utfärdat 9/6 1848.
1849-05-16
Fartyget tillhör nu grosshandlaren Anders Lundgren i Stockholm som då han är ensam ägare även blir fartygets huvudredare. Ny hemort Stockholm.
1857-08-28
Fartyget redas nu av ett partrederi med två deltagare i Göteborg och med grosshandlaren Andrew Bourn i Göteborg som huvudredare. Fartygets nya hemort blir Göteborg.
1867-01-03
Såld på auktion på Scillyöarna i England efter att ha inkommit i haveri i augusti 1864 och därefter lämnat fartyget åt sitt öde. Detta rapporteras av Svenska och Norska generalkonsulatet i London 7/2 1867.
Fartygets vidare öden ej kända.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev