Basfakta:
- Tysk signal: RBPS
- Svensk signal: HLJQ
- Svenskt reg. nr: 785
- Längd: 123 fot (36,25 meter)
- Bredd: 23,75 fot (6,98 meter)
- Djupgående: 14,4 fot (4,19 meter)
- Dräktighet:
- 1874: 120 Hamburger kommerzläster
- 1875: 272,91 ton
- 1877: 269,42 ton
- 1889: 270,69 registerton
- 1894: 264,36 registerton
- Riggning/typ: barkskepp
Historik:
1859
Byggd i Brake i Tyskland troligtvis som ”Hermine”.
1874-04-24
Inköpt från Hamburg till Sverige av Visby Skeppsrederi AB i Visby med vice konsuln Carl Julius Westberg som huvudredare. Namnändrat till ”Gotland” och med hemort Visby. Datum ovan anger utfärdandet av interimscertifikat. Ordinarie fribrev utfärdat 25/6 1875.
1877-09-11
Ett partrederi med nio deltagare i Visby äger nu fartyget och har till huvudredare utsett skeppsklareraren Carl Laurentius Ekman i Visby. Hemort oförändrad.
1888-08-25
Ett partrederi med två deltagare i Oskarshamn köper fartyget för 6.000 kronor och rederiet utser handlaren och delägaren Carl Johan August Ideström till huvudredare. Ny hemort blir Oskarshamn.
1890-10-08
Nytt fribrev och certifikat utfärdat efter att fartyget reparerats efter haveri och omriggning till skonertskepp av skeppsbyggmästaren Carl Thorén i Oskarshamn. I övrigt inga ändringar.
1895
Fartyget lämnar Hull 13/5 1895 lastat med stenkol för Trelleborg och har efter det inte hörts av. Man antar att fartyget förolyckats med man och allt. Detta meddelar huvudredaren till Kommerskollegium 19/12 1896.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat.
- Oskarshamnstidningen 31/8 1895
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn