Basfakta:
- Svensk signal: HRCT/SFVD
- Svenskt reg. nr: 519
- Längd: 36,44 meter
- Bredd: 5,96 meter
- Djupgående: 3,08 meter
- Dräktighet:
- 1882: 189,37 registerton
- 1891: 237,56 registerton
- 1900: 223,63 registerton
- 1919: 194,28 registerton
- Riggning/typ: skrufångfartyg
Historik:
1882
Byggd på Oskarshamns Mekaniska Verkstad som nybygge 170 av ingenjören Carl Gustaf Hasselbom för AB Kontinenten i Ystad. Som huvudredare utsågs handlaren Herman Pson Gussing i Ystad. Hemort Ystad.
Första fribrev utfärdat 2/6 1882.
1884-04-07
Fartyget säljs till Ångfartygsbolaget Norrland i Härnösand. I Sveriges skeppslista för 1885 anges att fartyget nu döpts om till ”Elias Sehlstedt” och med E. R. Lundsten som huvudredare. Hemort Härnösand. (Fribrev saknas).
1891-09-07
Efter att rederiet låter fartyget genomgå större reparationer på Bergsunds Mekaniska Verkstad i Stockholm utfärdar kommerskollegium 7/9 1891 nytt fribrev. I övrigt inga ändringar.
1893-05-05
Fartyget köps av Rederi AB Norrland i Härnösand. Tidigare huvudredaren Erik Reinhold Lundgren som ingår i det nya företaget får fortsatt förtroende som huvudredare. Hemort som tidigare, Härnösand.
1903-09-16
Till ny huvudredare utses Herman Robert Ramström. Inga övriga ändringar.
1914-01-28
Stockholms Rederi AB Svea köper fartyget och som huvudredare utses verkställande direktören Axel Hjalmar Blomberg. Ny hemmahamn blir Stockholm.
1919-08-16
Rederiet genomför en ombyggnad och förändring av fartyget till lastångare och i samband med detta namnändras det till ”Nörve”. Inga övriga ändringar. Nytt certifikat vid datum ovan.
1935-05-22
Rederiet meddelar Kommerskollegium att fartyget skrotats och skall därför utgå ur fartygsregistret.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat.
- Utställningshäftet ”Där skepp byggdes”.