Basfakta:
- Svensk signal: HMPN
- Svenskt reg. nr: 83
- Längd: 196,90 fot (58,28 meter)
- Bredd: 28,6 fot (8,14 meter)
- Djupgående: 16,30 fot (4,84 meter)
- Dräktighet:
- 1875: 727,22 ton
- 1884: 737,91 registerton
- 1887: 664,02 ton
- 1899: 750,77 registerton
- 1901: 737,77 registerton
- 1902: 737,96 registerton
- 1906: 704,80 registerton
- Riggning/typ: ångskonert
Historik:
1875
Byggd på Oskarshamns Mekaniska Verkstad av civilingenjören John Fletcher som nybygge nr 125 för Höganäs Ångbåts AB i Höganäs med konsuln Emil Theodor Killman som huvudredare. Hemort Höganäs.
Första fribrev utfärdat 7/8 1875.
1884-09-06
Ångfartygs AB Prospheritas i Göteborg köper fartyget och till huvudredare utses konsuln Peter Leffler i Göteborg. Ny hemort blir Göteborg.
1892-04-05
Rederiet utser skeppsklareraren Knut Dalman till ny huvudredare. Inga övriga ändringar.
1899-04-24
Fabrikören David Melcher Lyckholm i Örgryte köper ensam fartyget och blir då även huvudredare. Hemort som tidigare.
1899-12-23
Ägaren ändrade fartyget till en fiskekonserveringsfabriksfartyg på Qvillebäckens Mekaniska Verkstad vid Göteborg och i samband med detta namnändras fartyget till ”Gadus”. I övrigt inga ändringar.
1902-01-18
Ett partrederi med tre deltagare i Göteborg köper fartyget och utser grosshandlaren Johan Christian Fenger-Krog i Göteborg till ny huvudredare. Hemort Göteborg.
1906-02-06
Ångfartygs AB Sigvard i Göteborg blir nya ägare och de nya ägarna lät fartyget genomgå en större reparation på Lindholmens Varv. Det namnändrades till ”Sigvard” och till huvudredare utsågs verkställande direktören Gustaf Ferdinand Ahlberg i Göteborg. Hemort fortfarande Göteborg.
1909-11-10
Stockholms Rederi AB Svea är nya ägare efter att ha köpt fartyget av förra rederiets konkursbo. Ny hemort blir Stockholm och som huvudredare agerar verkställande direktören Hjalmar Blomberg.
1913-03-19
Fartyget säljs till herrar Francesco Scotto & Figli i Baia, Italien för 3.650 Pund Sterling och utgår därmed ur svenskt register.
Fartyget vidare öden ej kända.
Har du information som du vill delge vänligen kontakta mig.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat.
- Utställningshäftet ”Där skepp byggdes”.
- Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat, Bilbrev