Basfakta:
- Svensk signal: HNLJ
- Svenskt reg. nr: 1815
- Längd: 103 fot (30,33 meter)
- Bredd: 22,5 fot (6,47 meter)
- Djupgående: 10,65 fot (3,21 meter)
- Dräktighet:
- 1876: 139,10 ton
- 1880: 138,73 ton
- 1882: 145,09 registerton
- 1892: 149,33 ton
- 1894: 123,28 registerton
- 1895: 153,13 registerton
- 1906: 133,34 registerton
- 1912: 129,76 registerton
- Riggning/typ: skrufångfartyg
Historik:
1876
Byggd på Oskarshamns Mekaniska Verkstad av civilingenjören John Fletcher för brukspatronen Gustaf Tillberg i Oskarshamn som även blev huvudredare. Hemort Oskarshamn.
Första fribrev utfärdat 28/9 1876.
1877-12-17
Tillberg säljer en andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi i Oskarshamn med två deltagare. Hemort och huvudredare kvarstår.
1880-07-26
Förändringar i partrederiet genom att handelsbolaget G. & F. Johansson i Oskarshamn köper in sig i rederiet. Någon huvudredare är ej angiven. Hemort som tidigare.
1882-05-26
Handelsbolaget G. & F. Johansson säljer tillbaka sina andelar i fartyget till G. Tillberg som med detta åter blir huvudredare. Hemort fortfarande Oskarshamn.
1882-07-15
Ett partrederi med tre deltagare i Vånevik blir för 27.000 kronor nya ägare till fartyget och där disponenten Karl Johan Schylander utses till huvudredare. Ny hemort blir Vånevik.
1894-11-27
Tidigare delägarna Kessel & Röhls Granit AB i Vånevik äger nu ensamt fartyget och även fortsättningsvis med disponenten Karl Johan Schylander som huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1901-03-12
Fabrikören Karl Johan Löfgren i Oskarshamn köper ensam fartyget och blir då även huvudredare. Ny hemort Oskarshamn.
1903-02-11
Fartyget köps av handelsbolaget Paulin & Synnergren i Helsingborg där någon huvudredare inte definierats. Ny hemort blir Helsingborg.
1905-04-26
Rederiet säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi med två deltagare. Hemort som tidigare.
1908-05-08
Sjökapten Anders Svensson i Lerhamn, som tidigare köpt andel i fartyget, blir nu genom köp av resterande andelar från Paulin & Synnergren konkursbo, ensam ägare och huvudredare. Ny hemort blir Lerhamn.
1910-07-15
Sjökapten Per August Eriksson i Kalmar blir ny ensam ägare och huvudredare till fartyget vars nya hemort blir Kalmar. Köpet gjordes vid en exekutiv auktion i Helsingborg för en köpeskilling av 3.800 kronor.
1912-03-??
Fartyget säljs till en kapten Harder i Wismar, Tyskland.
1913-02-03
Köps tillbaka till Sverige av ett partrederi i Stockholm för 16.500 Mark och med skeppsmäklaren Nils Albert Österman i Gävle som huvudredare. Ny hemort blir Stockholm.
1913-10-20
Weda Rederi AB i Weda by, Väddö socken köper fartyget för 30.000 kronor och utser skeppsredaren Uno Hjalmar Bäckström till huvudredare. Hemort Stockholm kvarstår.
1915-04-30
Weda Rederi AB försäljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi med två deltagare. I övrigt inga ändringar.
1916-05-18
Efter vissa ägandeförändringar i partrederiet utses direktör Gustaf Burman till ny huvudredare. Inga övriga ändringar.
1917-10-23
Fartyget köps för 50.000 kronor av Rederi AB Brio i Stockholm. Till ny huvudredare utsågs direktör Frans Dieckelmann i Stockholm. Stockholm kvarstår som fartygets hemort.
1918-04-05
Rederiet meddelar Kommerskollegium att då fartyget inte avhörts sedan det den 6 januari siktats utanför Dalarö på resa med järnlast från Stockholm mot Kristiania, så har fartyget sannolikt gått under med man och allt och bör därför avföras ur registret.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn