Basfakta:
- Tysk signal: ICRW
- Svensk signal: JBVG
- Svenskt reg. nr: 682
- Längd: 18,38 meter
- Bredd: 6,29 meter
- Djupgående: 2,36 meter
- Dräktighet:
- 1866: 62,41 nrt (tysk mätning)
- 1893: 60,11 registerton
- 1894: 63,66 registerton
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1814
Byggd i Danmark.
1866
Förbyggd i Colberg i Tyskland, idag Kołobrzeg i Polen, av skeppsbyggmästaren F. Richer.
1893-08-09
Inköps från Colberg till Sverige för 2.000 Mark av skepparen Carl Johan Olsson som blir ensam ägare. Hemort Oskarshamn.
Interimscertifikat utgivet av konsulatet i Kolberg vid datum ovan.
1893-09-11
Ägaren säljer del av fartyget så att det nu kommer att ägas av ett partrederi med två deltagare i Oskarshamn och med predikanten Per Adolf Johannesson i Oskarshamn som huvudredare. Hemort Oskarshamn.
Ordinarie Certifikat utgivet vid datum ovan.
1894-04-16
Efter förändringar av ägarandelarna, nu tre deltagare, blir nu tullvaktmästaren Viktor August Laurentius Edvall ny huvudredare. Hemort som tidigare.
1897-02-20
Som ny huvudredare utses hemmansägaren Karl Vilhelm Sandell efter det att andelarna i fartyget ånyo skiftat ägare. Ingen ändring av hemort.
1897-08-31
Under resa från Oskarshamn mot Lübeck med trälast gick fartyget på grund vid Grömnitz, norr om Lübeck och fick betydande skador. Efter besiktning 9/9 kondemnerades fartyget och senare såldes för 55 Mark till upphuggning.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat.
- Oskarshamnstidningen 4/9 1897.