Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 64,59 fot
- Bredd: 21,70 fot
- Djupgående: 6,5 fot
- Dräktighet:
- 1851: 25,20 svåra läster
- 1862: 33,45 svåra läster
- 1866: 22 nyläster eller 71,527 registerton.
- Riggning/typ: slup
Historik:
1851
Byggd på varv på Stora Rätö i Loftahammars socken av skeppsbyggmästaren Petter Risholm för ett partrederi med två deltagare i Västervik och med handlaren Axel Didrik Maechel som huvudredare. Hemort var troligen Västervik.
Första fribrev utfärdat 16/5 1851.
1862-05-26
Vice konsuln N. G. Wijkström i Oskarshamn köper fartyget för 1.025 Rd Rmt och blir även huvudredare. Han säljer andel i fartyget så att det då redas av ett partrederi med Wijkström som huvudredare. Fartyget förbyggs under vintern på varv i Oskarshamn av skeppsbyggmästaren N. P. Carstens. Ny hemort blir Oskarshamn.
1867-04-25
Rederiet låter återigen förbygga fartyget, denna gång av skeppsbyggmästren C. Thorén i Oskarshamn och samtidigt förändra fartyget till skonert.
1872-11-12
Under resa från Oskarshamn mot Neustadt strandade fartyget vid Broken väster om Travemünde. Kaptenen drunknade efter fall från masten men övriga besättningen på fyra man spolades upp på land och räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat
- Göteborgsposten 1872-11-21