Basfakta:
- Norsk signal: KCFW
- Tysk signal: NGRT
- Svensk signal: JCTN
- Svenskt reg. nr: 1459
- Längd: 32,06 meter
- Bredd: 7,70 meter
- Djupgående: 3,32 meter
- Dräktighet:
- 1894: 193,68 registerton
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1894
Byggd på Figeholms skeppsvarv av ingenjör Carl Gustaf Hasselbom för ett partrederi med två deltagare på orten och med skepparen Anders Peter Hansson som huvudredare. Hemort Figeholm.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 17/8 1894.
1894-12-??
Fartyget lämnade Figeholm med trälast för Liverpool 6/12 1894, passerade Helsingör 13/12 och senare hittat kantrat i Nordsjön. Samtliga ombord omkomna. Fartyget bogserades in till Bremerhaven 12/1 1895 där det vid en auktion 24/5 såldes till ett tyskt rederi vars avsikt var att reparera fartyget för fortsatt seglation under tysk flagga.
1897
Fartyget som enligt Lloyds Register 1897 namnändras till A Hulk och redas/ägs av A. Tobias och är hemmahörande i Brake, Tyskland.
1899
Nu anger Lloyds Register att fartyget är registrerat under namnet Atom med samma ägare/redare och hemort som tidigare vilket bekräftas av Tyska Lloyd 1901.
1905
Fartyget säljs till ett partrederi i Stavanger som bibehåller fartygets namn Atom.
1912
På resa från Cadiz mot Rio Grande i Brasilien med en last av salt förlorade fartyget riggen i Atlanten. Det tog sig med nödrigg till Rio Grande där det kondemnerades.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Lloyds Register
- Germanischer Lloyd
- https://www.skipet.no