Basfakta:
- Svensk signal: HMBJ
- Svenskt reg. nr: 1361
- Längd: 102,20 fot eller 29,4 meter
- Bredd: 24,80 fot eller 6,56 meter
- Djupgående: 12 fot eller 3,54 meter
- Dräktighet:
- 1874: 51,5 nyläster eller 157,80 registerton
- 1877: 166,92 registerton
- 1882: 164,16 registerton
- 1894: 151,38 registerton
- 1914: 149,14 registerton
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1874
Byggd på varv i Sundsvall av skeppsbyggmästaren J. U. Hägglund för ett partrederi med sexton deltagare i Göteborg med segelmakaren Carl Hasse som huvudredare. Hemort Göteborg.
Första fribrev utfärdat 19/9 1874.
1878-05-04
Efter vissa förändringar i rederiet utses skepparen Andreas Karlsson till huvudredare. Ny hemort blir Donsö.
1898-03-28
Rederiet utser till ny huvudredare lantbrukaren Niclas Olsson i Glimsås samt att ny hemort för fartyget är Glimsås.
1907-12-19
Till ny huvudredare efter att tidigare huvudredaren avlidit utser rederiet skeppsmäklaren John Levantin Kjellberg i Göteborg.
1909-04-02
Styrman Erik Martin Wikholm i Oskarshamn köper som huvudredare för ett partrederi i Oskarshamn fartyget. Ny hemort blir Oskarshamn.
1914-03-27
Ett partrederi med fem deltagare och med direktör Claes David Forsman som huvudredare är nya ägare till fartyget. Ny hemmahamn blir Gävle.
1918-03-14
Fartyget säljs till kapten Gustaf Löf i Gävle för 15.000 kronor som direkt säljer fartyget vidare till AB Bröderna Löfgren utan något vederlag. Fartyget avriggas och förvandlas till pråm. Hemmahamn Gävle.
1918-06-18
Pråmen säljs till Långörs AB i Söderhamn för 30.000 kronor.
1927-05-27
Herrängs Gruv AB i Norrtälje köper fyra pråmar, däribland Ragnar för 7.000 kronor. Bolaget meddelar Kommerskollegium 19/12 1933 att tre av de inköpta pråmarna är skrotade och sänkta.
1933-12-19
Ägaren, Herrängs Gruv AB, meddelar Kommerskollegium att pråmen Ragnar sålts i nedskrotat skick till Gimo-Österby Bruks AB och att den sänkts i hamnen vid Lerholms Sågverk.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat