Bazar, HPLM

Basfakta:
  • Tysk signal: ?
  • Svensk signal: HPLM
  • Svenskt reg. nr: –
  • Längd: 91,45 fot
  • Bredd: 23,75 fot
  • Djupgående: 13,25 fot
  • Dräktighet:
    • 1875: 182,74 ton
    • 1878: 194,66 ton
    • 1880: 204,02 ton
    • 1882: 203,02 registerton
  • Riggning/typ: brigg
Historik:

1833 / 1841 ?
Två alternativa byggår och två alternativa byggorter.
Det Svenska fribrevet från 1878 anger att det byggdes 1833 på varv i Damgarten, Tyskland medan Deutsches Schifffahrtsmuseum anger att det byggdes 1841 av F.J.D. Ramm i Rena, Rostock Tyskland.

?-1878
Vid försäljningen till Sverige redades fartyget av C. H. Brockelmann i Rostock och fartygets namn var Bazar.

1878-08-24
Köps för 4.500 Tyska Riksmark in till Sverige av sjökaptenen Olof Wingren som vid samma tidpunkt sålde andelar i fartyget så att det ägdes av ett partrederi i Oskarshamn. Till huvudredare utsågs handlaren Theodor Linus Askeroth i Oskarshamn. Hemmahamn blir Oskarshamn.

1885-02-05
Till ny huvudredare utses Anders Magnus Sohlberg i Oskarshamn. Inga övriga ändringar.

1886-03-30
Till ny huvudredare i rederiet utses sjömanshusombudsmannen Seth Wickberg i Oskarshamn.

1887-05-11
Efter förändringar i rederiet utses handlaren Olof Wingren i Oskarshamn till ny huvudredare.

1888-04-03
Ett nytt partrederi med två deltagare, varav en av brittisk nationalitet köper fartyget till ett pris av 1.300 kronor och utser sjökapten Per Erik Larsson Wikholm till huvudredare. Hemort fortfarande Oskarshamn.

1888-10-01
Ett partrederi med två deltagare i Karlshamn köper fartyget. Som huvudredare utsågs troligen fru Marie N. C. Wanebu?. Hemmahamn Karlshamn.

1889-01-12
Strandade vid Montrose under resa från Oskarshamn mot Shields med pitprops och blev totalt vrak. Besättningen räddades.

Källor:
  1. Sveriges skeppslista
  2. Kommerskollegium, Fribrev
  3. Tullkammaren i Oskarshamn
  4. Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn
  5. https://digital.dsm.museum