Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 52,8 fot
- Bredd: 18 fot
- Djup: 7,2 fot
- Dräktighet:
- 1813: 20 svåra läster
- 1819: 29 svåra läster
- 1826: 33,04 svåra läster
- 1835-05: 37 svåra läster
- 1835-12: 34,94 svåra läster
- 1848: 34,4 svåra läster
- Riggning/typ: galeas
Historik:
1813
Fartyget är byggt av en ej namngiven byggmästare i Påskallavik för handlaren i Påskallavik, Johan Anders Lindberg, som blev ensam ägare och huvudredare. Hemort troligen Påskallavik.
Första fribrev utfärdat 8/7 1813.
1815-04-04
Handlaren i Kalmar, Fredrik von Sydow, köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Fartygets hemort Kalmar.
1816-05-24
J. L. Widerberg, handlare i Kalmar, köper ensam fartyget och blir tillika huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1821-07-10
Ett partrederi i Kalmar blir fartyget nästa ägare. Huvudredare anges ej. Hemort Kalmar.
1827-07-10
Partrederiet ändras och som huvudredare utses handlaren Gustaf Berg, Kalmar. Ingen ändring av hemort.
1835-05-15
Rederiet låter förbygga fartyget på varv i Kalmar och namnändra det till Sophie. I övrigt inga ändringar.
1836-05-13
Fartyget köps av ett partrederi i Malmö där handelsfirman Luttorpp & Andersson agerar huvudredare. Ny hemort Malmö.
1838-07-20
Handelsfirman Luttorpp & Andersson blir ensam ägare av fartyget. Inga andra ändringar.
1839-09-03
Fartyget ägs återigen av ett partrederi med handelsfirman Luttorpp & Andersson som huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1843-07-21
Partrederiet förändras och som ny huvudredare utses handlaren Jacob Malmros i Malmö. Inga övriga ändringar.
1845-04-24
Återigen ändras det i rederiet och till ny huvudredare utses C. Luttorpp, Malmö. Fartygets namn skrivs nu som Sophia. Inga andra ändringar.
1847-04-13
Handelsbolaget Ovenius & Co i Malmö blir ny ägare till fartyget och som huvudredare utses C. H. Ovenius. Hemort Malmö kvarstår.
1848-03-31
Johan Peter Garndin, handlare i Kalmar blir nu ensam ägare och huvudredare till fartyget vilket köps för 500 riksdaler banco. Ny hemort Kalmar.
1849-04-03
Ny ensam ägare och huvudredare blir handlaren Johan Råberg i Kalmar. Ingen ändring av hemort.
1849-04-13
Ägaren säljer andelar i fartyget så att det nu redas av ett partrederi med Råberg som huvudredare. Hemort Kalmar kvarstår.
1854-03-08
Huvudredare köper tillbaka samtliga andelar i fartyget så att han nu återigen är ensam ägare. Hemort som tidigare.
1857-03-27
Hemmansägaren Carl Pettersson i Hagbytorp, i närheten av Kolboda, blir ny ensam ägare och huvudredare. Fartygets ny hemort blir Hagbytorp.
1860-06-28
Hemmansägaren i Bredinge på Öland, Gustaf Andersson köper ensam fartyget och blir då även huvudredare. Han låter förbygga fartyget på Ekenäs varv 1860. Fartygets ny hemort blir troligen Bredinge.
1861-09-14
Fartyget som var på resa från Kalmar mot Ballun med en last av bräder, plank och tjära sattes på grund vid Krage på Jylländska västkusten i närheten av Hirtshals p.g.a. läcka och blev där vrak. Besättningen räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Kalmar Sjömanshus, Mönstringsregister
- Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 1861-09-24