Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 60 fot
- Bredd: 19 fot
- Djup: 9 fot
- Dräktighet:
- 1813: 25 svåra läster
- 1822: 25,4 svåra läster
- 1832-03: 25 svåra läster
- 1832-05: 28,37 svåra läster
- 1838: 28,75 svåra läster
- 1839: 27,01 svåra läster
- Riggning/typ: galeas/skonare
Historik:
1813
Fartyget är byggt av en ej namngiven byggmästare på gamla skeppsvarvet i Kalmar för handlaren Lars Brun i Kalmar och under namnet Catharina. Fartyget riggades som galeas och med hemorten Kalmar.
Första fribrev utfärdat 19/10 1813.
1817-04-03
Ett partrederi i Kalmar blir fartygets nya ägare. Hemort oförändrad.
1820-06-21
Coopvardiekaptenen John Bergendahl i Kalmar köper ensam fartyget vars hemort Kalmar kvarstår.
1822-10-08
Ett partrederi i Stockholm blir fartygets nya ägare vars hemort ändras troligen till Stockholm. Fartyget förbyggs troligen i Karlshamn under 1822.
1824-03-29
Grosshandelsbolaget Benedictsson & Comp. i Stockholm ny ägare. Hemort ej ändrad.
1828-07-08
Firman Kindberg & Jacobsson i Kalmar med handlaren i Kalmar, Adolph von Sydow som huvudredare, köper fartyget vars hemort återigen blir Kalmar.
1831-04-26
Handlaren Johan Peter Grandin i Kalmar är huvudredare för det partrederi som nu är ägare till fartyget. Ingen ändring av hemort.
1832-03-20
Rederiet låter namnändra fartyget till Charlotta. Inga övriga ändringar.
1833-04-01
Efter ändringar i partrederiet så utses handlaren Carl Magnus Rydberg i Kalmar till ny huvudredare. Hemorten fortfarande Kalmar.
1834-07-04
Tidigare delägaren, skepparen A. P. Andersson i Kalmar, är nu ensam ägare och huvudredare till fartyget vars hemort Kalmar kvarstår.
1838-08-24
Ett partrederi i Döderhultsvik med handlaren Anders Wijkström som huvudredare köper fartyget för 2.000 riksdaler riksmynt. Ny hemort Döderhultsvik. Rederiet låter skeppsbyggmästaren Peter Ljungdahl förbygga och rigga om fartyget till skonare i Döderhultsvik 1938.
1840-02-20
Fartyget säljs till ett partrederi i Malmö och får med detta hemorten Malmö.
Fartygets slutliga öde obekant. Sista kända fribrev är från 1842.
Finns senare information om fartyget som du kan delge, vänligen kontakta mig.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev