Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 62,20 fot
- Bredd: 18,85 fot
- Djup: 8,7 fot
- Dräktighet:
- 1843: 29,44 svåra läster eller 16,96 nyläster
- 1866: 17,5 nyläster
- 1877: 51,05 ton
- Riggning/typ: galeas
Historik:
1843
Fartyget är byggt i Gävle. Byggmästare ej namngiven. Första ägare var troligen fiskaren Erik Gustaf Söderberg i Gävle.
Fribrev för fartyget saknas.
1863-64?
Fartyget förbyggdes i Gävle av skeppsbyggmästaren A. Brodin och förmodligen ägt av ett partrederi i Gävle.
Även här saknas fribrev.
1864-06-14
Skepparen Karl Johan Söder i Oskarshamn köper ensam fartyget för 2.475 Riksdaler och blir även dess huvudredare. Hemort Oskarshamn.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1877-11-14
Fartyget säljs till skepparen I. A. Karlsson och blev hemmahörande i Bursvik, Västervik och registrerades i Västerviks sjömanshus fartygsregister vid ovanstående datum.
1880
Fartyget slopat 1880 men anmälan om detta kom inte till Sjömanshuset i Västerviks kännedom förrän 21/2 1882.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Tullkammaren i Oskarshamn
- Sveriges skeppslista
- Oskarshamns sjömanshus, fartygsregister
- Västerviks sjömanshus, fartygsregister