Basfakta:
- Svensk signal: SFYU
- Svenskt reg. nr.: 6958
- Längd: 17,06 meter
- Bredd: 4,83 meter
- Djup: 2,08 meter
- Dräktighet:
- 1906: 35,99 registerton
- 1923: 30,51 registerton
- 1929: 28,25 registerton
- 1938: 25,23 registerton
- 1952: 27,70 registerton
- Riggning/typ: Pråmfartyg/motorfartyg/fritidsfartyg
Historik:
1906
Byggt av Sixten Groth i Sjötorp troligen för Ångbåts AB Hjo-Hästholmen i Hjo och med namnet Trafik II. Hemort Hjo.
1917
Ångbåts AB Hjo-Hästholmen säljer pråmen till Töreboda Träförädlings AB i Töreboda för 5.000 kronor. Hemort Töreboda
9/3 1923 utfärdas fartygets Nationalitets- och registreringscertifikat.
1925 installeras motor i fartyget varefter det klassas som motorfartyg.
1927-05-07
Fartyget köps av Harry Cederqvist i Stockholm för 1.500 kronor och hemorten blir Stockholm.
1927-07-08
Skepparen Gustaf Vilhelm Larsson i Oskarshamn blir för 1.700 kronor ny ägare och huvudredare till fartyget vars hemort nu är Oskarshamn.
1929-12-23
Ägaren namnändrar fartyget till Trafik. Hemort som tidigare.
1936-08-24
Fortifikationsförvaltningen i Vaxholms fästning köper fartyget för 10.000 kronor för Kungl. Maj:t och Kronans räkning och militärt bruk. Trolig ny hemort Vaxholm.
1936-38?
Sixten Pettersson och Hugo Mattsson i Vätö köper fartygets någon gång under perioden (dokumentation för köpet saknas).
1938-09-08
Ett partrederi i Löparö med skepparen Karl Erhard Olsson i Löparö, Länna som huvudredare köper fartyget från Pettersson och Mattsson i Vätö för 3.000 kronor och låter förbygga det på Furusunds Varv under året. Ny hemort Löparö.
1950-01-30
Skepparen Carl Gunnar Olsson i Älta, Nacka är efter arv och köp av övriga andelar ny ägare och huvudredare. Fartygets hemort Nacka.
1951-09-25
Skepparen Hans Erik Torgny Hansson i Västervik blir för 11.000 kronor fartygets nye ägare och huvudredare. Ny hemort Västervik.
1953-04-01
Fartyget köps av skepparen Tore Erik Konstantin Olsson i Västervik för 9.500 kronor och som ensam ägare är han även huvudredare Ingen ändring av hemort.
1959-08-17
Skepparen Karl Gustaf Ingvar Andersson i Hällen, Äskedal, Loftahammar köper fartyget för 7.500 kronor. Ny hemort Loftahammar.
1972-11-02
Kiropraktor Hans Christer Byström i Stockholm köper fartyget för 7.500 kronor vilket skall användas som ”fritidsfartyg” och där hemorten blir Stockholm.
1973-10-25
Bröderna Hjärns Industri AB i Bromma blir för 7.500 kronor fartygets nya ägare. Hemorten Stockholm kvarstår. Fartyget skall även här nyttjas som ”fritidsfartyg”.
2012-01-09
Fartyget avregistreras efter anmälan 2010 från Stig-Emil Hjärn i Färentuna, Färingsö i Mälaren efter att det redan 2006 skrotats av Kalle Svalborg AB i Stenhamra, Färingsö dit det bärgats efter haveri.
Formelle ägaren, Bröderna Hjärns Industri AB, hade vid anmälan upphört.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista
- Transportstyrelsen, Sjöfartsregistret.