Basfakta:
- Dansk signal: NQPV
- Norsk signal: MPQF
- Svensk signal: KCJP/SIOM
- Svenskt reg. nr.: 6248
- Längd: 22,15 meter
- Bredd: 6,19 meter
- Djup: 2,7 meter
- Dräktighet:
- 1920: 52,26 registerton
- 1944: 50,7 registerton
- 1949: 49,81 registerton
- 1953: 49,93 registerton
- 1954: 51,56 registerton
- Riggning/typ: motorskonare/motorgaleas/motorfartyg
Historik:
1908
Fartyget är byggt av Gorm Clausen i Marstal i Danmark för Sofus Friis i Marstal och med namnet Aerö.
1916-09-20
Skeppsredare Thoralf Elmenhorst i Arendal i Norge köper fartyget. Köpet registrerat 20/3 1917 av byfogden i Arendal.
1920-04-20
Ett partrederi i Bergkvara köper fartyget för 38.000 kronor och till huvudredare utses handlaren i Bergkvara, Johan Herman Vilhelm Nyström. Ny hemort Bergkvara. Rederiet namnändrar fartyget till Gulli.
1925-03-18
För 20.000 kronor får fartyget ny ägare i form av ett partrederi i Figeholm och med Peter Johan Andersson i Figeholm som huvudredare. Ny hemort Figeholm.
1926-05-10
Skepparen Knut Theodor Engström, delägare i fartyget, köper samtliga andelar från sterbhuset efter tidigare huvudredaren och blir ensam ägare och huvudredare. Hemorten Figeholm kvarstår.
1930-03-13
John Manfred Johansson, skeppare i Sandviken på Öland är huvudredare i det partrederi som för 25.000 kronor är fartygets nya ägare. Ny hemort Sandviken, Öland.
1931-04-25
Rederiet ändrar fartygets hemort till Borgholm. Inga övriga ändringar.
1953-02-13
Ett partrederi i Djursvik med skepparen Anders Andersson-Kappel som huvudredare blir nya ägare till fartyget. Priset 40.000 kronor och hemorten blir Djursvik. Rederiet lät rigga om fartyget till motorgaleas vid Djursviks varv.
1968-05-14
Fartyget ändras till motorfartyg vilken innebär nytt Nationalitets- och registreringscertifikat. Inga övriga ändringar.
1970-11-04
Ivan Marcus Tann, Winston, Southwick och George Michael Seymour-Sloan, London i England köper fartyget för 33.500 kronor. Det utgår därmed ur svenskt register. Fartyget namnändras till Victoria.
1972
Fartyget köps av Boston Tea Party Ships & Museum i Boston, USA och riggas om till brigg i Thisted samt namnändras till Beaver II. Det anlände till Boston 1973. Det används idag och efter ytterligare ombyggnad som museifartyg och replika av det ursprungliga fartyget Beaver vilket var del i starten av den Amerikanska revolutionen.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista
- https://mfs.dk/frederik-frederichsen
- Danmarks skibslister.
- https://www.bostonteapartyship.com