Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 54,5 fot
- Bredd: 20,5 fot
- Djup: 8 fot
- Dräktighet:
- 1816: 24,45 svåra läster
- 1823: 28,09 svåra läster
- 1826: 25 svåra läster
- 1834: 26,34 svåra läster
- Riggning/typ: galeas
Historik:
Fartyget är byggt okänt år och av okänd byggmästare i Hälsingskären på Åland.
1816
Fartyget köps av grosshandlaren J. B. Hoffberg i Stockholm som blir ensam ägare och huvudredare. Hemort Stockholm.
Fartyget förbyggs i Stockholm under 1816.
1820-09-11
Ett partrederi i Mönsterås blir fartygets nya ägare. Hemort troligen Mönsterås.
1825-06-01
Delägaren, handlaren Nils Önnerberg i Mönsterås, köper samtliga andelar i fartyget och blir ensam ägare och huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1826-08-15
Skepparen Carl Magnus Åbrandt i Kalmar blir huvudredare i det partrederi vilka nu blir nya ägare till fartyget vars hemort nu anges till Kalmar.
1831-08-04
Efter ändringar i rederiet utses handlaren P. G. Kreuger till ny huvudredare. Hemort kvarstår.
1833-07-30
Ett partrederi i Ystad med skepparen Anders Nordström som huvudredare köper fartyget för 2.000 Riksdaler Banco. Ny hemort Ystad.
Sista kända fribrev utfärdat 30/7 1834. Efter detta saknas information om fartygets varför vidare historik saknas.
Har du information om fartyget som du kan delge, vänligen kontakta mig.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Fribrevsdiarie